• Kære gæst,

    Du skal være medlem af forummet, hvis du ønsker at deltage i diskussionerne eller starte dine egne tråde og emner. REGISTRÈR DIG HER!

En teknisk mulig løsning på et gammelt problem

Skolehaven

Well-Known Member
Som nogen måske husker er jeg meget imod Pushing og dens væsen. Især fordi reglerne siger man ikke må. Så vidt jeg husker vil man gerne have en teknisk løsning på problemet, så man ikke skal straffe folk for det. Blandt andet fordi mange slet ikke læser reglerne og først ved at det er imod reglerne, når de bliver gjort opmærksom på det. På en måde er det fair nok. Jeg har i noget tid gået og tænkt og tænkt over en mulig teknisk løsning, og jeg har vendt og drejet fordele og ulemper og hvad der ellers hører sig til. Løsningen i sig selv er simpel, men det bliver lidt mere kompliceret når man skal tage hensyn til alle de mange forskellige måder der spilles på, så jeg hører gerne hvor jeg måske har glemt noget i mine overvejelser, og så kan Galadan sende den ind til hovedkontoret.

Spillet kan allerede tælle hvor mange VP vi bruger på vores vidundere. Det gør den ved forskellige opgaver blandt andet under begivenheder. Hvorfor tæller spilet ikke bare konsekvent hvor mange VP vi bruger på vidunder og hvis tallet er lig med eller højere end de samlede udgifter for eksisterende vidunder niveauer + det man vil opgradere, så først der kan man opgradere til det næste niveau?

Hvor simpelt det end er så vil det også i den simpleste form som jeg lige har beskrevet også være ødelæggende for rigtig mange spillere. Lad mig forklare alle faldgruberne jeg har tænkt over:

  1. Man kan allerede støtte andres vidundere længe før man har sit eget. Blandt andet kan man gøre det for at skrabe runer sammen til selv at få vidunderet. Man kan selvfølgelig fjerne denne mulighed helt så man først kan støtte andres vidundere når man selv har et, men det vil ikke løse problemet. Enhver kan sætte et dummy vidunder og blokere andre fra at opgradere deres vidundere i jagten på de runer de gerne vil have, så en simpel løsning vil ikke løse problemet.
  2. Ikke kun folk på jagt efter runer smider om sig med VP spillere gør det af mange årsager. Det er også en måde at sige tak for hjælpen på. Listen over ting nogen gerne vil sige tak på er nærmest uudtømmelig lang, er der en nem løsning?
  3. Ja, men kan man lide den? For en helt tredje årsag til at få et relativt stort misforhold er spillere som "deler" ud af gevinsterne fra deres vidundere. Præmierne er trods alt på ca. 20% af opgraderingens VP pris. En del siger derfor til når en opgradering nærmer sig og får helt uden det er pushing betalt det til deres vidundere som præmierne er værd så de sparer de 20% og donatorerne får lidt ekstra runer.
  4. Et lille tillæg til formularen bliver således til en justering, fx kan tallet man donerer blive ganget med 1,2, så man kan opgradere for 20% mere end det man har doneret. Eftersom opgaverne i spillet nogen gange hedder doner 25 VP til dit eget vidunder eller 20 til andres vidundere, så kan denne faktor sagtens udelukkende ligges på det man donerer sig selv, hvorved denne måde at spille på blåstemples. Om man forærer præmierne til sine pushkonti eller til ens dejlige broderskab giver i sidste ende det samme. Man kan endog inden for samme formular en sjælden gang donere lidt til sig selv for at udligne for gaver, men hvorfor skal denne type spillere straffes for gaver de ikke selv har bedt om?
  5. Langt hen af vejen vil gaver ikke være vildt hæmmende for den enkelte spiller er mit umiddelbare gæt. Jeg har dog ikke mulighed for at tilgå data for hvor stor en andel af fx mine egne VP i vidundere der er kommet ind som gaver, så det ligger på et gæt at det er nemt at justere for. Men man kan jo køre en justeringsfaktor også på donerede VP til andre spillere, men hvad skal den så ligge på? Ja det er jo et spørgsmål som kun kan svares på helt subjektivt, for det er et temperaments spørgsmål, for hvor meget er fair at få fra sine medspillere uden at give noget målbart tilbage? Spillet kan ikke læse hvor mange råd den enkelte deler ud til sine medspillere, eller hvor meget en anden spiller værdsætter at du tager hans handler ja endog laver besøg hos ham/hende hver dag, selv om vedkommende slet ikke selv er god til det. Spørgsmålet bliver derfor er en fast bonus på 1000 VP fair? løber det ikke ud i sandet på et tidspunkt? Er det ok at smide en justeringsfaktor ind på fx 2% og så acceptere at nogen pusher for op til 2%? Sammenlignet med i dag hvor nogen har langt over 100% fra pushing lyder det som en gave sendt fra himlen.
  6. Skulle man alligevel komme i problemer med spillet mekaniske begrænsning, hvad så? Er begrænsningen så forkert, slet ikke en mulighed, ja hvad er mulighederne når man rammer spillets grænser selv hvis man rent faktisk holder sig indenfor reglerne? For lad os være ærlige, hvis man indfører et lignende system som beskrevet herover så vil der være tilfælde som i yderste konsekvens helt legalt kommer ud og rammer grænserne for hvad der er muligt. Ja her er der flere muligheder også for hvad man kan gøre, fx kan man donere til en anden spilleres vidundere, som gave. fx en der er stoppet. Der er massere af friplads der. Man kan også bare fylde op i sit næste vidunder og så bare opgradere når man har givet nok VP ud eller som tidligere nævnt donere til sig selv selv om det ikke burde være nødvendigt.
  7. Problemet for dette forslag er at det vil ødelægge spillet for alle dem der har pushet indtil nu. De vil ikke kunne komme videre i den del af spillet i de næste mange år og uanset om de vælger at spille videre for at genoprette balancen på deres konto eller ødelægge det for alle andre, så er der så mange VP imod reglerne i spillet herinde at de effektivt kan bremse alles videre fremfærd i spillet hvis de begynder at dele ud. Selvfølgelig kan det godt bare gælde fra indførelsen af dette og fremad, men er det fair overfor alle andre? Hverken mere eller mindre end at de allerede har lov at beholde dem.
Ja det er et langt indlæg, men det vidner forhåbentligt også om at der er tænkt meget over det. Det er jo så ikke ensbetydende med at det ikke er helt hen i skoven, eller at der ikke er ting jeg slet ikke har tænkt over, eller helt glemt at nævne. Ja måske er det endda mere ødelæggende at sætte ind i Elvenar, med der hvor vi er nået til, men så måske en ide der kan arbejdes videre med, når man vil lave et 'Elvenar 2' eller "FoE3" (I elvenars tidlige periode blev det i sjov benævnt FoE2 ;) )
 

Sputnik

Active Member
Ja, hvor ligger der en grænse, jeg oplever ofte at få en gave på 75 VP op til 130 VP fra en der kæmper sig brutalt efter blot at få de 2 / 3 / 4 RUNER som ligger i kiste 1. Det er normalt de samme 6 profiler der gør dette, men de får dem ikke da klanen samarbejder efter at få dem selv.

Hvad skal der så ske i sådanne eksempler, er det medregnet som gaver eller at snyde en anden for de VP der er droppet i et Vidunder hos mig uden aftale. . . Hvor skal de måles henne... :)
.
.
 

Skolehaven

Well-Known Member
Tjae man kan jo, for at gøre det fair for alle, starte forfra med vidunderne så at sige. Altså her tænker jeg med et nyt spil ved at have en dobbelt fremskridtsbar i vidunderet:
den første viser hvor meget du har doneret til andre (gul gennemsigtig)
den anden viser hvad der er doneret til dig (blå gennemsigtig)
når der er overlap bliver den så massivt grøn.

For at det skal være nemt for alle, så tilgår man det hele via sit/sine vidundere (mest for dem der er vant til/normalt kun donerer til sig selv) og kan herinde fra få en tilfældig liste over folk man kan donere hos. Der kan selvfølgelig også inde fra i en fane være mulighed for at søge efter bestemte spillere, eller bestemte vidundere.

Jeg nævner det som en mulighed, for med mindre man er meget striks med opbygningen så vil der som i det eksembel du selv skitserer være yder tilfælde, som irriterende nok bliver ramt. Nogle er bare heldigere med at have naboer der kaster om sig med VP, fordi de bare vil hurtigere i gang med at bygge vidundere. Generelt har jeg slet ikke manglet runer siden kort tid efter vidundere kom til. selv når jeg låser et nyt op nu hvor vi først kan få runer, når de er forsket, så tager det sjældent ret mange uger at samle de nødvendige runer. De mange runeskår man får fra turneringer hjælper jo også ret meget.

Men det er selvfølgelig bare et forslag og jeg mener at at man som udgangspunkt skal gå så simpelt som muligt til værks. Vi skal nok gøre tingene komplicerede med tiden ;)
 

Sputnik

Active Member
Det der skete da vi fik **Forhistorisk viden** velsignelse , var jo at der kom klaner som samme spiller lavede, for at få alle de **Forhistorisk viden** ind til sin store profil. . . . Eller at mange fik 2 - 3 - 5 profiler mere ind i en klan og på den måde gøre det.
Skal dette hindres bør **Forhistorisk viden** kun kunne indsættes hos **andre** profiler som byt i begrænset mængde over det man selv har ydet til den anden profil. . . . Når så de to er på lige fod så kan de begynde at bytte igen.
Det vil i alle tilfælde være sig selv der er skyld i at man ikke kan få støtte til sine egne *Vidundere* fordi man ikke leverer tilbage til dem der støtter en selv, det vil være meget reelt i min mening. . . . **Selvforskyldt straf kan kun takkes sig selv og aldrig beskyldes andre for.**

Muligvis meget hård for de der snyder men de kan kun takke sig selv.
(Det samme gælder en tyv i fængsel.)

.
.
 

BoChri

New Member
Forstår så udemærket ideen med at stoppe "Pushing", men en god portion af ovenstående er en lille smule for teknisk for mig til at følge med i, men tror da også at der må være en simpel løsning.

Kunne det være muligt at indføre en begrænsning på hvor stor en %-del af donationerne kan laves til den samme spiller, med et nominelt tal som grænse i starten?

For eksempel: Maksimum 10% af ens samlede donationer til andres vidundere kan gå til 1 spiller, de første 500 kan doneres valgfrit. Det vil betyde at hvis man smider de første 500 point til den samme spiller, så skal man efterfølgende ud og aflevere de næste 4.500 point til andre spillere, og da grænsen for valgfri donation er nået er det med ca. 50 point af gangen til hver (stigende efterhånden som den samlede donation stiger).

Ved godt at Inno muligvis ikke gemmer data fra donationerne, men det kan der ændres på rent programmeringsmæssigt, da de allerede nu registrerer hvem der har donoret hvad i forbindelse med det igangværende level på vidunderne.

Yderligere kunne der måske indføres en begrænsning på hvor stor en del af de krævede VP til et level der kan komme fra samme spiller - eks. 10 %, samt hvor stor en del af igangværende opgradering der kan komme fra andres samlede donationer - eks. 50 %.

Jeg mener bestemt ikke man skal indføre et "noget for noget" princip hvor man er tvunget til at donere point væk, bare fordi man selv har modtaget noget, men hellere må regulere hvem der doneres til.
 
Senest redigeret:

Sputnik

Active Member
Forstår så udemærket ideen med at stoppe "Pushing", men en god portion af ovenstående er en lille smule for teknisk for mig til at følge med i, men tror da også at der må være en simpel løsning.

Kunne det være muligt at indføre en begrænsning på hvor stor en %-del af donationerne kan laves til den samme spiller, med et nominelt tal som grænse i starten?

For eksempel: Maksimum 10% af ens samlede donationer til andres vidundere kan gå til 1 spiller, de første 500 kan doneres valgfrit. Det vil betyde at hvis man smider de første 500 point til den samme spiller, så skal man efterfølgende ud og aflevere de næste 4.500 point til andre spillere, og da grænsen for valgfri donation er nået er det med ca. 50 point af gangen til hver (stigende efterhånden som den samlede donation stiger).

Ved godt at Inno muligvis ikke gemmer data fra donationerne, men det kan der ændres på rent programmeringsmæssigt, da de allerede nu registrerer hvem der har donoret hvad i forbindelse med det igangværende level på vidunderne.

Yderligere kunne der måske indføres en begrænsning på hvor stor en del af de krævede VP til et level der kan komme fra samme spiller - eks. 10 %, samt hvor stor en del af igangværende opgradering der kan komme fra andres samlede donationer - eks. 50 %.

Jeg mener bestemt ikke man skal indføre et "noget for noget" princip hvor man er tvunget til at donere point væk, bare fordi man selv har modtaget noget, men hellere må regulere hvem der doneres til.

Med et sådan system som dette vil **VP--MAIL bytteri til fordel for at skaffe RUNER** ødelægges total.
Chancen for at få sine ønskede RUNER i bestemte Vidundere vil være blokeret.

Jeg mener vi skal fortsætte med at have chancen for at skaffe de nødvendige RUNER og fortsætte med at bytte imellem profiler i uendelig tal så længe der returneres imellem hinanden.

Det vil være bedre end at kun kunne bytte 10% af sine 5000 VP. Tallet er så højt at det er ekstreme tal.
.
.
 
Top