• Kære gæst,

    Du skal være medlem af forummet, hvis du ønsker at deltage i diskussionerne eller starte dine egne tråde og emner. REGISTRÈR DIG HER!

Vidunderguiden!

Skolehaven

Well-Known Member
Ærede Elvenarianere!

For længe siden lovede jeg nogle af jer gode folk en opdatering til min gamle guide til forhistoriske vidundere, nu de var ændret en smule. Slette mennesker skal ikke ødelægge dette, så efter megen forsinkelse kommer her første kapitel :)

Som udgangspunkt er alle vidunderne blevet ensrettet og deres belønninger er blevet hængt op på hvor langt du selv er i spillet. Det er lidt forskelligt hvad de er hængt op på, men som udgangspunkt er 2 vidundere der giver samme belønning lige meget værd uanset hvor meget de fylder i din by. Et godt eksembel er Gylden Afgrund vs Bjergrådhuset. Godt nok giver den ene mønter og den anden giver bonus til din vareproduktion, men de giver begge ekstra befolkning, baseret på din mængde af indbyggere, som er i arbejde. I niveau 30 giver de begge 15% af din arbejdene befolkning, men prisforskellen er enorm! Den ene fylder 9 felter i din by, den anden fylder faktisk 24 :eek:

For virkeligt at kunne illustrere dette og andre gode fakta omkring vidunderne, så har jeg lavet et skema hvor jeg sammenligner dem ud fra deres pris. Under billedet følger en forklaring :)

Vidunderoversigt.png


  1. søjle er vidunderne sorteret efter størrelse. Det syntes jeg gav mest mening for at holde overblikket :p
  2. søjle til og med 7. søjle er kaldet x. cirkel og repræsenterer hvor mange vp det koster efter hver gang du har brugt en ny fyldt runecirkel og indtil du atter skal gøre dette igen. Efter 6. cirkel er du på niveau 30 og skal naturligvis ikke bruge en ny runecirkel. Dette er interessant fordi dit vidunder efter hvert VP niveau stiger med 1x imens det ved hver ny runecirkel stiger med 2x. Lad os bruge Gylden afgrund som eksembel: Efter hvert vp niveaustigning øges procentpointene fra den arbejdende befolkning med 0,375% imens den efter hver Runecirkel stiger med 0,75%. Selve grundlæggelsen (og dermed første runecirkel) får vidunderet til at starte på 6x grundværdien eller igen i Gylden Afgrunds eksembel 2,25%
  3. Søjlen der hedder I alt fortæller hvor mange vp vidunderet koster i alt før det kan opgraderes til niveau 30. Dette er også den pointværdi den vil tilføre din by! Pointene tilføres først efter opgraderingen er færdig. Lig mærke til at det mindste vidunder "kun" koster 12580 vp for at nå niveau 30 imens det største vidunder koster 23170 eller 84% flere vp for at fylde mere end 3 gange så meget. Set i de forhold vil den generelle anbefaling altid være at vælge de mindste vidundere først!
  4. Herefter følger 3 søjler relateret til belønninger fra vidundere, som for mit vedkommende er tilføjet ud fra nysgerrighed. Den første kaldet VP fortæller hvor mange VP vidunderet giver i belønning (hvis der er en modtager til alle) for de 5 første cirkler. Jeg har desværre ikke kunnet finde et sted der dækker niveau 26-30. Den anden kaldet runer fortæller hvor mange runer de maks giver af deres egen slags (husk det hvis du mangler runer til et bestemt vidunder, da dette er eneste sikre måde kun at få til det vidunder du ønsker) Den sidste af de 3 kolonner kaldet % tilbage dækker over hvad den egentlige tilbagebetalingsprocent er. Som I kan se allernederst er den gennemsnitlige belønningsstørrelse på næsten 20%. Det er så mange vp der potentielt går til spilde hvis du selv opgraderer dine vidundere. Med gode aftaler burde du kunne få nogen til at donere det antal vp, som de selv får i belønning, da det i sidste ende ikke koster dem noget. De får jo endda runer oveni hatten, og hvis du endda besværrer dig med det samme er det ren win win. Personligt syntes jeg i hvert fald at når niveauerne koster mere end 1000 vp stykket, så bliver de mere end 200 vp der er i præmie til ret meget at smide væk. Men også interessant at se hvor meget vi egentlig får for vores investerede vp ;)
  5. Herefter følger en søjle med vidundernes størrelse i samlet antal felter.
  6. Er et fun fact, der fortæller hvor mange vp vindunderne koster pr felt de fylder. DETTE ER DOG UDEN BETYDNING FOR VINDUNDERNES REELLE VÆRDI!
  7. De sidste 3 kolonner er min korte version over hvert enkelt vidunders fordele. For at det ikke skulle fylde for meget er de forkortet.
Efter at have listet det hele op og sammenlignet alt i generelle linier, så er udgangspunktet for ethvert valg imellem to vidundere altid at vælge det mindste, da belønningen er den samme, men prisen er langt mindre for det lille. Dette kræver dog at man mener deres fordel(e) har samme værdi. For op til næsten 11.000 vp i forskel fra det største til det mindste vidundere kræver nogle stærke argumenter for at forsvare ikke kun at den koster så meget mere, men især også fylder så meget mere.

Efterfølgende vil jeg atter forsøge at sammenligne de forskellige vidunderes fordele og argumentere for eller imod om det er vidunderligt nok og for hvem det vil være det! På glædeligt gensyn :)

Vidunderlistens værdibarometer over vurderede vidundere med links til selve vurderingen:

1. Stormens nåle
2. Militærkloster/helligdommen
3. Velstandens tårne
4. Elvenars Handelscentrum
5. Drageklosteret
6. Tudsernes Tempel
7. Vagttårnets ruiner
8. Bjergrådhuset
9. Gylden afgrund
10. Heltenes Smedje
11. Alteret for de Smarte Svampe
12. Dværgvolden
13. Det Mørke Stofs Labyrint
14. Renselsens Pyramide
15. Flyveakademiet
16. Sejrskilderne
17. Solnedgangens Tårne
18. Det Gode Nabolags Fyrtårn
19. Det Store Klokketårn/Krystalfyrtårnet
20. Uendelig Udgravning
21. Hemmelighedernes Bog
22. Enars Ambassade
23. Det høje folks troner
24. Det Blomstrende Handelslav


Jeg mener ærligt ikke at det kan betale sig at bygge vidunderne over niveau 30 i deres nuværende tilstand. Måske med en enkelt eller 2 undtagelser. Jeg vil derfor foreløbigt, når jeg en sjælden gang har tid, fortsætte guiden, som om de ikke kan bygges højere end til niveau 30. Måske vil der senere komme en forlængelse af hvert vidunder som beskriver niveauerne efter niveau 30, men det er ikke noget jeg vil love.
Pt syntes jeg det er for dyrt (samme pris for alle vidundere) og gevinsten for lille ved at øge niveauerne yderligere end de 30. 2000 vp er rigtig meget for et niveau især når man oveni skal give en stor mængde henfaldsvarer og det oveni ikke længere er alle fordelene der forøges.


Kort sagt stiger prisen ret vildt for et niveau og gevinsten falder også drastisk den modsatte vej.
 
Senest redigeret:

DeletedUser

Guest
Tusinde tak @Skolehaven for det store arbejde du gør :)

For at lette arbejdet en smule vil jeg smide et lille link her som kan bidrage med information om de enkelte vidundere :) linket er selvfølgelig udenfor innogames domæne og derfor ikke supporteret herfra :)
 

Skolehaven

Well-Known Member
GYLDEN AFGRUND


Gylden afgrund er af mange blevet stemplet som et "det skal man have". Men hvor godt er det egentligt? Taget i betragtning at det er klart det mindste vidunder, selv det næst mindste vidunder fylder 6 felter mere end den Gyldne afgrunds 9 felter eller hele 40% mindre. Det samt at den koster langt mindre at få op i niveau gør at andre vidunder skal have nogle tungt vejende argumenter for at overhale den Gyldne Afgrund i vigtighed!

Den nemme sammenligning er hvor mange mønter den giver, for der er ingen andre vidundere der giver dette, så mangler man lidt flere af dem og man vil have dem fra et vidunder er dette eneste mulighed, men hvor meget giver den egentlig i sammenligning med et hus som ellers generer mønter? I det øjeblik man opfinder vidunderet og man ikke har opfundet avanceret rådhus lige over vil man få 850 mønter i timen fra vidunderet, for de fleste vil de dog nå dette inden det bliver til virkelighed og de ekstra niveauer vil ultimativt inden der igen skal opfindes nyt til rådhuset give 3000 mønter i timen! I sammeligning giver de samtidige huse 637,5 mønter i timen på samme antal felter for elverne og 723 for menneskene. Så skulle man mangle mønter, så giver den allerede fra start flere mønter end husene i timen, men man skal så også samle op hver tredje time, imod hver op til 8. time. Dette taler selvfølgelig i husenes favør at de ikke er så stringente! For en sølle indsats på 690 vp fordobler du dog vidunderets effekt, hvorefter du burde kunne høste det ofte nok til at udmanøvrere husene.

Mangler du blot mønter er de som udgangspunkt ikke noget problem. Alene nabohjælpen burde kunne give dig et ret godt boost. Alene det at være i et broderskab på i alt 25 vil give dig 24.480 om dagen for det lave niveau og 86.400 for det høje niveau. Sammenlignet med min forventning om at du kan høste vidunderet 5 gange om dagen (12.750 og 45.000) så skal der faktisk bruges de 690 vp INDEN de vil matche det at give til hele dit broderskab. Dertil kommer naboerne. Så mangler du blot mønter vil jeg nok hellere spare mig dette vidunder og blive en flittig besøgsven via spillets app og bruge 5 min der ;)



Kigger man i stedet på hvor meget befolkning vidunderet giver er tingene en del mere mudrede. Trods alt kan man købe 31 udvidelser lige nu som giver en i alt 775 felter ekstra plads. Det skulle nok kunne kaste sig lidt ekstra arbejdende indbyggere af sig som hurtigt vil gøre vidunderet en del mere effektivt per felt end et hus. Bygger man desuden kun for indbyggernes skyld er det helt klart dette vidunder man skal vælge. Bjergrådhuset fylder hele 24 felter i sammenligning med den gyldne afgrunds sølle 9 felter.
Jeg fulgte en debat på FB om netop den gyldne afgrund og hvis man fokuserer på at minimere sin arbejdende befolkning og holde sin kultur højt oppe, så kan man ende med at skulle ret langt hen i spillet før den gyldne afgrund giver nok befolkning til at forsvare opbygningen af denne. Fx giver et hus på niveau 15 420 indbyggere på 9 felter. For at matche dette skal man have en arbejdende befolkning på 18.666, når vidunderet bygges, for så giver vidunderet lige nøjagtig det samme. Vil man se på vidunderet lidt længere henne så, når vidunderet rammer niveau 6 kan man "nøjes" med 9.333 arbejdende befolkning, for at vidunderet vil matche husene.
Man skal dog huske på at vidunderes eneste krav er en vejforbindelse! De kræver ikke ekstra kultur eller andre fornødenheder for at virke, og vil derfor når de matcher indbygger mæssigt være bedre end et hus. Om det så er bedre at smide dine vp i andre vidundere kommer an på en hel del andre faktorer, fx hvor meget mere effektiv bliver din by af at kaste ekstra vp i et andet vidunder, kontra den effektivitet de ekstra indbyggere vil tilføre din by. Alene det at forbedre enten dit vare eller forsynings output med hvad der svarer til en hel bygning, gør også at din gyldne afgrund skal kunne gøre det samme for samme indsats. På den baggrund kan man hurtigt overvurdere betydningen af 100 eller 1000 ekstra indbyggere.



Uanset dette tjener dette vidunder mig meget godt og jeg er meget glad for det, også selv om perspektiveringen gør at jeg måske nok kan skabe større værdi med andre vidundere, så skal de også arbejde lidt for føden med deres højere vp krav og størrelse.
 

Skolehaven

Well-Known Member
HEMMELIGHEDERNES BOG


Dette vidunder er måske et af de mest udskældte og mindst værdifulde vidundere. Især hvis du spørger gamle spillere. Dette hænger blandt andet sammen med at den ene af dens fordele hænger sammen med dine spejderes muligheder for at udforske kortet, hvilket giver den en stærkt begrænset effekt, sammenlignet med andre vidundere der baserer deres indkomst på 3 timers intervaller eller hele døgn. Lad os se lidt nærmere på det:

Første fordel jeg vil skrive om er de Vp som vidunderet giver. Mange vil pointere at antallet der gives er langt fra vidunderligt, og sammenlignet med de små biblioteker man kunne få i høstfestivallen 2018, er det nærmest miserabelt. Vidunderet fylder 16 felter og giver maks 6 vp om dagen efter massive investeringer og med andre vidundere der sammenlagt kan yde kultur nok til at dække dit samlede behov, så kommer der næppe flere niveauer på vidunderne, uden en større ændring af de givne bonusser, så kommer det næppe til at give flere vp døgnet. Sammenlignet giver de rullende biblioteker 1 vp for hver 2 felter, så sætter man 3 veje op og ligger 3 biblioteker på hver side, så får man også 6 vp om dagen. Selvfølgelig sker det på bekostning af andre gevinster fra begivenhederne og de gælder kun i 100 dage, men med en ny stor begivenhed ca hver anden måned, så skulle man kunne sikre sig en stabil ekstra indkomst af vp i sin by uden dette vidunder. Også uden en for stor investering. Dertil kommer at diverse sæt virker til at give et eller andet antal vp i et efterhånden relativt højt niveau, sammenlignet med Hemmelighedernes Bog.


Den anden fordel er ekstra forsyninger, der som tidligere er nævnt er hængt op på spejdernes opdagelse af nye provinser. Den er i mængde hængt op på dit rådhus kapacitet for forsyninger og starter med at give dig 6% efter 888 vp's investering er dette dog fordoblet til 12%. Dette giver, hvis avanceret rådhus opfindes først og det opgraderes til maks, 7200 forsyninger (6% af 120.000) hver gang dine spejdere kommer frem. Sammenlignet med samtidige værksteder der giver 249/t og 298/t på kun 6 felter, så skal de kun arbejder i 10,8 timer eller 9,1 timer for at give det samme antal forsyninger, hvis de benytter det samme antal felter. Selvfølgelig koster vidunderet hverken befolkning eller kultur, men stadigvæk... At ekstra værksteder kan producere det samme uden kulturbonus på så kort tid gør mængden af forsyninger nærmest latterlig. Især når man kommer længere i spillet og udforskningstiden er over 3 dage, hvis man overhovedet stadig gider sende spejderen afsted til den tid udover når begivenhederne stiller det som opgave. Hvis man ender med ikke at gide dette så er denne fordel intet værd til den tid! Dertil kommer også det faktum at din kulturbonus taler imod dette vidunder, for det er kun dine værksteder der får dette. Skulle man ligge de 70% til som værkstederne maks kan give uden formularer, så ser værdien af forsyningerne herfra endnu dårligere ud (6,4 timer og 5,3 timer) Hertil kommer formular bonusser både fra forsyningernes styrke og fascinerende berigelse. Så vil man booste sin forsynings indkomst er det ikke her man skal komme, andre vidundere, ja selv værksteder kan meget bedre gøre tricket. Selv hvis man tog befolknings og kultur kravene med i sine beregninger.

Uanset dette står dette vidunder i min by. Ikke fordi det tjener mig godt, men fordi nostalgi og nærighed forbyder mig at sælge det. For meget er ganske enkelt investeret i det til at jeg kan få mig selv til at slette det fra min by. Men i bagklogskabens klare lys skulle det aldrig være grundlagt, og tilbage sidder jeg kun med et naivt håb om at InnoGames en dag vil gøre dette vidunder værd at have i sin by, for som det er lige nu ville jeg have mere ud af at bruge pladsen på en flok rullende biblioteker, da der sjældent kommer forsyninger herfra (spejderne tage 3½ døgn :( )
 

Skolehaven

Well-Known Member
UENDELIG UDGRAVNING

Endnu et vidunder af manglende værdsættelse. Igen er det på sin vis berettiget, da en af dens fordele er ophængt på dine erobringer på kortet, hvilket giver den ene af fordelene en begrænset levetid på ca 400 brug, hvorefter de fleste begrænser sig da der ikke er flere udvidelser at opnå. Men lad os se lidt nærmere på, hvor meget det egentlig er værd for den værdigt trængende ;)

Første fordel er forsyninger som gives hver 24. time. Værdien er 3% af din lagerkapacitet fra start, hvilket er fordoblet ved niveau 6 til 6%, som er så er startniveauet for Hemmelighedernes Bog. Taget i betragtning af hvor hurtigt dine værksteder kunne producere samme mængde der, især med kulturbonus, er det næppe for meget sagt at dette er værdiløst, og det til en plads forøgelse på 25% (ialt 20 felter) og 998 vp's investering. Bare for at nå samme niveau som Hemmelighedernes Bog, som forventeligt i starten nemt giver en spejder ankomst om dagen. På sigt vil den dog indhente indtjeningen fra Hemmelighedernes Bog, men kun fordi den bliver ved med at give, men i forhold til ekstra værksteder bliver det næppe en gevinst før efter mange opgraderinger. Især fordi forsyningernes styrke, kulturbonus og fascinerende berigelse kun styrker værkstederne og ikke vidunderne. For ikke at snyde jer for en beregning tager vi niveauet i beregningerne til bygningernes niveau 15 (pre gæsteracerne): Uendelig Udgravning giver der fra start 13.200 hver 24. time eller 660 per felt eller 27,5 per felt per time, hvilket efter 998 vp er fordoblet til 55 per felt, per time. I sammenligning giver værkstederne 828 forsyninger i timen på 12 felter (for begge racer) giver det hele 69 per time per felt. Fair nok kan du ikke høste dem hver time igennem hele natten, men alligevel vidner det ikke om noget fantastisk udbytte, når man som sagt kan gøre så meget for at udvide værkstedernes udbytte.

Den anden fordel er relikvier hver gang du færdiggør en provins, startende med at give dig en enkelt og +1 for hvert 5. niveau til et maks på 6. Med mængden af relikvier der kastes efter os spillere fra turneringer og andre instanser er dette både latterligt og ligegyldigt. Jeg kan sagtens følge at man gerne vil have den store bonus på 700%, men denne modtages allerede efter man har opsparet 500 relikvier. Alt herefter giver dig intet. Dette taget i betragtning, så har investeringen i dette vidunder for flere relikiver en ekstrem lav betydning. Skulle jeg ville høste flere relikvier ville jeg hellere investere i at blive bedre i turneringer og høste relikvier derfra. Selv i lavt niveau er det muligt at hente anslået 20-40 relikvier herfra om ugen! Dette uden at det skader din by's, fremgang eller forskningsmæssige fremskridt, ret meget.

Jep det står stadig i min by og det er fjollet af mig at jeg ikke kan få mig selv til at sælge det, men pladsen værd kan jeg ikke få mig selv til at sige den er. Antallet af forsyninger den giver er ganske enkelt for lavt. efter massive investeringer (18098 vp) giver den 20% af dit lager svarende til 183,33 per felt per time, imod værkstedernes 117,3 per felt per time, som kan tredobles med forsyningernes styrke til 351,9 per time per felt, og dette er uden af hjælpen fra Velstandens tårne... Alt dette skal selvfølgelig også forholdes til at værkstederne dog kræver både befolkning og kultur!

For at være fair overfor dette vidunder og for at alle dem der ikke høster hver time også kan bruge guiden til noget, så er her en oversigt over hvad bygningerne giver (værksteder og Rådhus som max per kapitel, startende fra før gæsteracer og for hver gæsterace) (UU for hver runecirkel og maks niveau)

Forsyningsberegning.png


Skemaet burde forklare sig selv (håber jeg) ellers så sig lige til :) Så oversætter jeg :p I skemaet er værkstedernes grundværdier brugt! Men som det tydeligt ses, så enten hvis man når langt nok i spillet eller sjældent nok høster den, så vil den give flere forsyninger dagligt end dine værksteder vil, og modsat Hemmelighedernes bog bliver den bare ved og ved.
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
STORMENS NÅLE

Dette er et vidunder der er særligt værdsat af de krigeriske. Men som kriger, ligger man så for meget værdi i dette vidunder? Det er det mindste vidunder, som giver bonusser til dine enheder, så en hvis værdi har det helt klart i forhold til de andre, men hvor meget?

Først og fremmest giver den en bonus til dine lette afstandsenheders styrke (deres skade), som for mig er den klart stærkeste enhedsgruppe. Ikke kun har de lette afstandsenheder det højeste initiativ, de har også bevægelseesmulighederne for at slå først, og det evt fra en position, hvor modstanderen ikke kan slå igen. Med en bonus startende på 6% og sluttende på 40% i niveau 30, så giver det dig muligheden for at lave et første angreb der afslutter kampen allerede inden den er begyndt. Og det endda uden tab for din side! I sig selv er det ikke en unik bonus. Den fås magen til for alle enhedsgrupper og i samme værdier, men med lette afstandsenheders unikke mulighed for at slå først vil jeg nok foretrække dette vidunder frem for de andre, som giver ekstra styrke til mine enheder.

Den anden fordel den giver er hurtigere træningshastighed i din kaserne, hvilket eftersom det er din første militærbygning er meget rart :) Tallet i din kaserne virker måske lidt skørt men den fortæller hvor mange enheder du kan træne på 12 minutter. Pt er dette tal som maks 350 på 12 minutter. Maks bonus for denne bygning (100%) giver ufattelige 700 enheder på bare 12 minutter eller næsten en enhed for hvert sekund. Dette er årsagen til at der ikke længere vises hvor længe det tager at producere en enhed i de militære bygninger. Nuvel, bygningen starter dog "kun" ud med 15% ekstra enheder, men det er også en fornuftig kapacitetsøgning af dine ugentlige produktion.
Selv om dine kaserne enheder har en jævn fordeling af fordele imod de enheder de er gode imod, så er de stadig generelt lidt svagere end deres modstykker fra de andre 2 træningsfaciliteter, når vi sammenligner dem på samme niveau. Men da mange enheder i de andre bygninger i skrivende stund end ikke kan nå niveau 3, så er det også herfra at jeg henter langt de fleste enheder til kampene i turneringen.


Alt i alt er dette efter min mening et meget stærkt vidunder, som fylder relativt lidt. Det bedst sammenlignelige vidunder er Sejrskilderne, som giver samme træningshastigheds bonus, blot til træningsområdet i stedet. Træningsområdet kan dog maks producere 300 enheder per 12 minutter, men bygningen kan dog producere de dejlige vovser, skovnymferne og marerne i niveau 3, alle ganske kapable enheder i de rette omstændigheder. Retfærdivis skal det dog siges at indtil Amunierne kom producerede denne bygning allerede 300 på 12 minutter, imens kasernen kun producerede 250. Der virker til at være en hvis bokse effekt imellem disse bygninger afhængigt af kapitel man er i. Vidunderet fylder dog 9 felter mere og koster derfor også betragteligt mere at opgradere. Dertil kommer at det er meget sent i spillet at du kan få det vidunder.
Også på enheds siden foretrækker jeg Stormens nåle da Sejrskilderne giver sin bonus til de lette nærkampsenheder. Generelt set er det stort set umuligt at undgå tab med lette nærkampsenheder, hvorfor jeg foretrække lette afstandsenheder.. Dette vil jeg uddybe i en anden guide.
Så selv om man kan argumentere for at i begge tilfælde er det om muligt mere nødvendigt med bonus til dem, så vil jeg foretrække dette. Oveni kan ingen af disse bonusser opnåes via almindelige bygninger, selv om nogle eventbygninger kan give bonus til dine lette afstandsenheder.
 

Skolehaven

Well-Known Member
MILITÆRKLOSTER/HELLIGDOMMEN


Vi kommer her til den ene af spillets 2 første vidundere, og for mange et meget nyttigt vidunder, som kan bruges af de fleste. Men overfloden af runer fra de garvede spillere til trods, så lad os se på hvor godt vidunderet er:

Som den første fordel forbedrer den dine enheders helbred. Og dette er næsten helt unikt! Kun en enkelt begivenheds bygning, som vidst kun kan fremstilles i dag, kan forbedre dine enheders helbred, og det endda kun midlertidigt. Dette vidunder gør det permanent! Modsat angrebsbonussen til enheder, så gælder denne bonus til alle enheder! Den starter så også på 4,5% imod 6% og slutter på 30% i stedet for 40%. Der skal ikke meget kombination til før dette vidunders samlede effekt er større end en evt angrebseffekt.
Ja det er ofte en god ide at lade være med at mikse enheder, hvis man kæmper med auto og så alligevel. Hvis bare man ved hvornår... Uanset dette, så er det selvfølgelig kun noget værd hvis man kæmper på slagmarken. På den ene eller anden måde.


Den anden fordel er kultur. Her giver den 6% af din krævede kultur. Dette kan øges hele vejen til 40%. Da der er et andet vidunder der kan det samme (dog fylder det andet kun 20 felter i stedet for dettes 25 felter), så tvivler jeg på der kommer flere niveauer til vores vidundere end de nuværende 30. Ja altså med mindre man vælger at mindske denne effekt. Hvorfor? Fordi disse 2 tilsammen alene kan dække 80% af dit behov. En udvidelse til niveau 35 ville give en samlet maks effekt på 92% eller 10% ved niveau 40 :eek: Dertil kommer at der faktisk er et tredje vidunder der giver kultur, som dog giver i forhold til dit samlede antal vidunder niveauer. Tilsammen kan disse 3 vidundere mere eller mindre, hvis bare du kommer langt nok dække dit fulde kulturbehov. Det burde nok være unødvendigt at sige men dette vidunder kan spare dig for at skulle bygge en del kulturbygninger. Dog skal man huske på at et vidunder ikke kan poleres, så skal man let nå de gode tilfredsheds procenter fra sine indbyggere, ja så kan man ikke helt forlade sig på vidunderne ;)

Alt i alt er vidunderet mest værdifuld hvis man bruger sine enheder, men den kan også blive nok værd på kultur fronten alene til at den er værd at have i sin by. Ja jeg vil gå så vidt som at sige den ikke rigtig er til at komme udenom, hvis man skal begå sig på slagmarken med succes. I det tilfælde er det kun godt at den også betaler for sin plads, med mere kultur end en tilsvarende bygning af samme størrelse giver selv når den er poleret. Hvornår dette er vil selvfølgelig være en individuel sag ;)
 

Skolehaven

Well-Known Member
DET STORE KLOKKESPIR/KRYSTALFYRTÅRNET

Vi er nu nået til det andet af de første 2 vidundere, dette er generelt betragtet som mindre værd end den første (militærklosteret/Helligdommen) og det er på mange måder med rette, men lad os se på hvorfor:

Første fordel er ekstra varer i dine nabokister baseret på dine erobrede provinser. Som sådan lyder det jo ok, men jeg skal ærligt indrømme at jeg syntes nabobesøg tager for længe og at jeg derfor sjældent henter nabohjælpskisterne, da de ikke er en mulighed i appen :eek: Allerede her spiller det lidt fallit. Bonussen starter op 300 procent og jeg har udforsket lidt foran (ca 500 provinser udforsket) Så det vil "kun" være 1500 varer 3 gange (da du maks kan få 3 nabohjælpskister). Det giver et maks på 4500 varer om dagen for et vidunder der fylder det samme som mine Juvelfabrikker, der uden bonus fra Bjergrådhuset og med maks bonus fra relikvier giver ca 3200 hver tredje time. Det burde være nok til at sige det ikke er ret godt. I hvert fald ikke i starten! Den slutter dog af på 2000%, hvilket vil give 10.000 varer per kiste eller 30.000 om dagen. Det lyder umiddelbart af ret meget, men 3200 her tredje time giver et maks på ca 25.000 om dagen. Nuvel jeg tvivler på der er nogen der høster dem 8 gange om dagen, men udbuddet er også tilfældigt fra de 3 varer du har bonus i, så du kan lige så vel få 30.000 niveau 1 varer (svarer til ca. 2.000 niveau 3 varer) som niveau 3 varer. Det svarer til en slutbelønning hver dag, som svarer til 13.333 niveau 3 varer om dagen i snit, hvilket er 4 * høst fra mine juvelfabrikker ca. Skulle man sammenligne med de andre vidundere, så giver de ca 4300 varer hver tredje time (de har 4 niveauer mere pt) eller et maks på ca 34.000 om dagen ved 8 indhentninger.

Anden fordel er forbedring af nabohjælpen på dine kulturbygninger. De forlænger varigheden af poleringerne, hvilket omvendt kan være ret bevendt. der er stadig mange der har bedst tid til at polere om aftenen, og da de fleste af os sover om natten så er de 8 timers polering ikke meget værd, men med dette vidunder kan det forlænges med 30% bare ved at grundligge det (det er 144 minutter eller 2 timer og 24minutter) Det alene burde være nok til at dække morgen høsten for de fleste. Det maksimale er 200% bonus eller en tredobling af tiden, så poleringer varer i 24 timer. det syntes jeg er ret godt! Og lidt vidunderligt.

Så selv om jeg syntes den første fordel er til at græde over, og ikke efter min bedste overbevisning er det værd, så syntes jeg helt klart den anden er. Den andne fordel er også helt unik, så der er ikke andre muligheder. Omend din kultur bonus kun dækker dine basale varer (mønter og forsyninger og kun fra huse og værksteder), så er det stadig ret godt. Hvis du oveni bruger Facinerende berigelse, så dækker hver polering hele døgnet i stedet for "kun" en tredjedel. Der kan selvfølgelig argumenteres for hvor meget det er værd når vi alligevel ikke kan ændre så meget på antallet af huse da indbyggerne derfra er et krav til næsten alle andre bygninger, og de fleste derfor i forvejen har en rigelig indtjening af disse. Man skal dog også se på at det kan spare dig for et værksted eller to, ja eller du kan spare en kulturbygning eller 2 og stadig holde din høje bonus. Alene af denne sidste årsag skal den nok være/blive pladsen værd.
 
Senest redigeret:

DeletedUser461

Guest
Tillad mig efter at have læst denne tråd at udbryde: KÆFT, hvor er det nørdet... Jeg elsker det!!! :D

Glæder mig til, at der kommer mere :)
 

Skolehaven

Well-Known Member
UDKIGSTÅRNETS RUINER

Her er så det første af de 2 glemte forhistoriske vidundere som de så mundret hedder på wikien. Allerede ved bare at kigge på den så er den det hele værd, men gør den en stor forskel i din by? Lad os nørde lidt:

Den første fordel er at den øger mængden af bonus du får når nogen polerer dine kulturbygninger. Til at starte med er det 12% ekstra bonus. Eftersom en polering fordobler værdien af kultur på dine kulturbygninger, så svarer det til en yderligere kulturbygning allerede efter 8,33 polerede bygninger. Ja eller at du har en ekstra poleret bygning efter 16,67 poleringer. Det er relativt mange poleringer. Men allerede efter yderligere 5 trin er bonussen fordoblet og antallet af poleringer det hele kræver halveret, og så begynder det virkelig at ligne noget. Når den rammer niveau 30 er bonussen hele 80% og efter mindre end 3 bygninger svarer det til at have en ekstra tilsvarende kulturbygning stående. Det bør for de fleste gøre den værd at have, da den "kun" fylder 20 felter, hvorfor den i niveau 30 er mere værd at have end 4 kulturbygninger af 20 felter, hvis den står sammen med 3 kulturbygninger af 20 felter.

Den anden fordel er nærmest en tro kopi af Militærkloster/hellogdommen, bortset fra at denne fylder lidt mindre, men her er analysen anyway for dem der evt ikke har læst den :) Den anden fordel er kultur. Her giver den 6% af din krævede kultur. Dette kan øges hele vejen til 40%. Da der er et andet vidunder der kan det samme (dog fylder det andet på 25 felter i stedet for dettes 20 felter), så tvivler jeg på der kommer flere niveauer til vores vidundere end de nuværende 30. Ja altså med mindre man vælger at mindske denne effekt. Hvorfor? Fordi disse 2 tilsammen alene kan dække 80% af dit behov. En udvidelse til niveau 35 ville give en samlet maks effekt på 92% eller 10% ved niveau 40 :eek: Dertil kommer at der faktisk er et tredje vidunder der giver kultur, som dog giver i forhold til dit samlede antal vidunder niveauer. Tilsammen kan disse 3 vidundere mere eller mindre, hvis bare du kommer langt nok dække dit fulde kulturbehov. Det burde nok være unødvendigt at sige men dette vidunder kan spare dig for at skulle bygge en del kulturbygninger. Dog skal man huske på at et vidunder ikke kan poleres, så skal man let nå de gode tilfredsheds procenter fra sine indbyggere, ja så kan man ikke helt forlade sig på vidunderne ;)

Alt i alt er det et lækkert vidunder, selv om den anden fordel fjerner en stor del af behovet for den første del. Lige nu ville jeg fx få 43.000 kultur fra den i niveau 12, hvilket svarer til lidt mere end det dobbelte fra en tilsvarende "gratis" ren kulturbygning, hvilket ville gøre jeg ville kunne spare 2 af disse væk eller en poleret. I realiteten er det ikke den store forskel, men kommer jeg helt op både at have denne og militærklosteret/helligdommen i maks og de tager 80% af behovet så er der ikke meget tilbage til dennes første fordel at yde sit bidrag til. Nuvel det er jo også noget af en investering, og hvem nøjes reelt med kun at have sin kultur lige nøjagtig på 100%, men selv hvis vi for at gøre det nemt, siger at du går efter 160%, så dækker selve bygningerne allerede halvdelen. Dog kan de ikke poleres. Men i grove træk kan du potentielt med den kombination af vidundere nøjes med den samme plads til kultur, som lige nøjagtig ville have holdt dig skindet på næsen, og så have 170%. Det er skam lidt vidunderligt :)
 

Skolehaven

Well-Known Member
DE HØJE FOLKS TRONER

Den anden af de glemte vidundere er efter min mening på forhånd dømt som en af de mest værdiløse vidundere, men er det virkeligt så slemt? Lad os se på det:

Den første fordel er at den giver dig yderligere rangliste point for hvert vidunder du grundligger eller udvider. Altså point for dit samlede antal vidunder niveauer. Med mindre man bare gerne vil ligge nummer 1 så giver det simpelthen intet til din bys virke og værdien er slet og ret 0! Går man efter point så er det dog værd at vide om den kommer til at være flere point værd at have sin by end andre bygninger, så derfor:
Ifølge Elvenarchitect.com giver Gylden afgrund faktisk bedst med næsten 1400 point :eek: per felt i niveau 30! Snakker vi almindelige bygninger, så giver kasernen bedst med 780 point per felt i niveau 33, men skal vi ned i en bygning, som vi altid kan bygge flere af så skal vi over i varefabrikkerne, hvor den bedste pt giver ca 600 point per felt, hvilket er en del mindre end ethvert vidunder :eek:
At vide hvornår vidunderet giver flere point end en anden bygning er lidt en større videnskab, da det baserer sig på dit samlede antal vidunder niveauer, så modsat andre vidundere giver den allerede point fra niveau et og ikke kun 1 point for hvert VP den er opbygget med. selv hvis du kun har dette vidunder skal dets antal niveauer ganges med dets bonus point, hvilket betyder at har du den alene på niveau 1 giver den 22,5 point. På niveau 30 giver den 150 (fordel) * 30 (antal niveauer) + 20.145 (for investerede vp) = 24645 point. Dette er mere end 1000 point per felt den fylder :eek: For at se hvornår bygninger bliver mere værd i point per felt har jeg lavet dette skema:

Vidunderhighmen.png


Som I kan se, så med ialt 300 niveauer (svarer til 10 vidundere fuldt udbygget) så er der stadig lang vej til at nå fabrikkernes niveau, men allerede på trin 6 vil det være ca det samme :eek: På niveau 11 vil du kun skulle have 6 fuldt udbyggede vidundere og med 8 fuldt udbyggede så er du allerede over kasernens niveau... På niveau 16 rammer du den gyldne afgrunds niveau i point med 10 fuldt udbyggede vidundere og i niveau 30 kan ingen almindelige bygninger matche denne og med kun 3 fuldt udbyggede (hvoraf denne er den ene) vidundere er der ingen muligheder for bygninger over eller ved siden af denne i antallet af point per felt!

Den anden fordel er i kultur, men her er det hængt op på samme måde som med pointene, så det er reelt meget lidt værd i forhold til både Udkigstårnets ruiner og militærklosteret/Helligdommen. På niveau 30 giver de 40% af dine behov, hvilket betyder at du skal have et kulturkrav på henholdsvis 135.700 og 169.625, for at matche dette vidunder på tilsvarende niveau 30, med 10 fuldt udbyggede vidundere. Til sammenligningen hører at jeg som en større spiller lige pt har et krav på 232.380 og samlet set 171 vidunder niveauer, så jeg er ret langt fra at dette vidunder vil give mig flere kulturpoint end de andre 2. Man kan med fordel i en mindre by med større fokus på vidundere end at komme frem teknologisk, derfor godt få mere kultur ud af denne bygning, end de andre to.

Alt i alt har den anden fordel end kultur en værdi (ja med undtagelse hvis man slet ikke kæmper, eller satser på at komme så langt med disse tre vidundere at kulturbygninger er overflødige) hos de andre 2 vidundere. det kan jeg ikke sige i dette tilfælde, hvorfor den hurtigt får en lav score. For langt de fleste spillere, så endere byerne også at være meget avancerede (i vidunder niveauer) før den giver et antal kulturpoint der kan matche de andre 2 vidundere, så for mig er der ikke rigtig noget godt argument for at bygge denne.
 

Skolehaven

Well-Known Member
DVÆRGVOLDEN


Så er vi kommet til den første af gæsteracerne. Nemlig dværgene. Det første vidunder jeg vil fortælle lidt om er Dværgvolden. Et imponerende vidunder på hele 28 felter i størrelse. Det næststørste der findes, men er den virkelig al den plads værd? Og hvis ja, hvorfor? Lad os kigge på statsene for dette vidunder:

Den første fordel er at den giver gratis enheder. Og dette er det første vidunder som du kommer til der gør det. Der er mange fordele for den som kæmper enten på kortet eller i turneringer ved et vidunder som dette, da der hele tiden kun kan være gang i en produktionsbygning af gangen. Så enhver bygning der giver enheder er en bonus, som ikke kan fås på andre måder. Selvfølgelig kan man også fremme sin enhedsproduktion ved fx Stormens Nåle som sørger for at man producerer enheder hurtigere. I Stormens nåles tilfælde giver det 3675 enheder ekstra hver tredje time på højeste niveau. Dværgvolden giver sit antal på baggrund af din gruppestørrelse. Altså den du kæmper med og ikke den du træner i din kaserne. Jeg har selv bevidst valgt et par stykker fra, fordi det gør det dyrere i både enheder og varer i turneringen, men jeg kan stadig få min dværgvold til at producere 4685 hver tredje time. Det er 1010 mere end Stormens nåle kan give mig, men den kræver så også næsten det dobbelte i plads! Det sammenholdt med valgfriheden af enheder, hvis jeg tog Stormens Nåle samt at jeg ikke skal ind og høste hver 3 time, gør helt sikkert at den for mig er mere værd, både som enkelt bygning og i særdeleshed per felt! Jeg mener Stormens Nåle giver op til 29400 mere pr døgn imod jeg maks som normalt menneske kan forvente at høste 6 gange i døgnet (giver 9 timer til søvn hvis der høstes på sekundet), hvilket "kun" giver 28110, eller 23425 med 5 høst om dagen, som nok er det mest sandsynlige. I sidstnævnte tilfælde ville selv de 2 ekstra gruppestørrelsesudvidelser, som jeg har valgt fra at forske ikke kunne svinge mig op på at gøre dette vidunder mest værd på denne front!
På din vej igennem spillet kan det være svært at forholde sig til mine høje tal som avanceret spiller, men uden at regne efter vil jeg have en hvis forventning om at forholdet imellem de 2 vidundere ikke ændres væsentligt. Og selv hvis den har større forskelle undervejs så skal de faktisk være omend meget store for at gøre dette vidunder mere værd en Stormens nåle, især fordi den både fylder mere og koster mere at få op i niveau.
Startniveauet er uanset 22,5%, der som vanligt gives en ekstra gang efter hver runecirkel (Niveau 6, 11, 16, 21 og 26) indtil den slutter på hele 150% på niveau 30.
Eftersom det her er en af dine få muligheder for at få ekstra enhedsproduktion, så vil jeg sige den er værd at bygge, men har du ikke plads til alle de vidundere der kommer som giver dig mulighed for at få flere enheder, så kommer denne som den sidste. De kommende vidundere som giver enheder fylder mindre og producerer enheder der er vigtigere for din succes på slagmarken. Dine grundliggende lette nærkampsenheder (sværddanser/Øksebarbar), som bygningen giver er efter min mening den svageste af alle de enheder du kan træne i din kaserne og som er de enheder du kan få fra dine vidundere.

Den anden fordel er at den øger din træningsstørrelse, helt på samme måde som med antallet af enheder du får fra vidunderet! Altså 22,5% af din gruppestørrelse fra start og op til 150% til slut. En øget træningsstørrelse er som sådan kun nødvendigt hvis du ikke kan holde din kø i gang hele natten! Hvorfor denne fordel hurtigt kan blive unødvendig for dig. Skulle den ikke være det, så skal den sammenlignes med arsenalerne, som sidenhen vil producere orker. DET KAN DETTE VIDUNDER IKKE! Hvorfor du stadig skal have mindst et arsenal, når du skal begynde at producere orker. Der findes ikke noget vidunder du kan få som giver orker før efter du er begyndt at bruge dem, men du kan dog vente på en begivenhedsbygning der kan løse dette problem for dig. Uanset, vil det sidste her ikke være min løsning.
Nuvel, de 22,5% vil i mit tilfælde omdannes til 703 i større træningsstørrelse ved grundlæggelse og som maks ramme 4685! Til sammenligning giver mine arsenaler "kun" 280 i ekstra træningsstørrelse pr. stk. eller 373 for den samme plads. Så allerede fra starten ville denne bygning give mig næsten dobbelt så meget træningsstørrelse per felt og mere end det hvis jeg tog de sidste udvidelser med.
Uden at kunne sige hvad din gruppestørrelse er på lige efter dette vidunder er kommet på din bygningsliste, så kan jeg ikke sige hvad den vil give der, men dette vidunder ville give skulle give mere end 84, for at slå dine arsenalers maksniveau, når du rammer opfindelsen af dette vidunder. Det betyder at du "blot" skal have en gruppestørrelse på minimum 374 for at slå dette. Uden at kunne sige det med sikkerhed vil jeg tro du er at det selv der er bedre end et arsenal og kommer du så langt som jeg, vil det være dobbelt pladsen værd i forhold til arsenaler... og uden det kræver kultur!

Alt i alt er (eller bliver) vidunderet helt sikkert pladsen værd og mere til. Det er der ingen tvivl om, men til begge fordele kommer der vidundere senere, som giver samme bonus, men som fylder mindre. Dog vil det ikke være samme enhed den producerer, men er man efter en bestemt enhedsproduktion, så er der jo altid mulighed for selv at producere dette i din kaserne. Så er pladsen trang i din by, så kan det være at du skal overveje et sammenligneligt vidunder i en senere guide. Det sammenlignelige vidunder giver dog træningsstørrelsesøgningen på en anden måde! Men producere også enheder ;)
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
BJERGRÅDHUSET

Den anden af dværgenes vidundere er Bjergrådhuset, og den rangerer ret højt på manges prioritetslister. På sin vis med rette for den kan gøre meget godt for din by, men hvor godt er det egentlig? Det vil vi i dag se nærmere på:

Den første fordel er at den øger produktionsøgning i dine boostede fabrikker. De 24% ekstra den ligger ud med lyder ikke af meget. Især ikke med tanke på at du kan få helt op til 700% ved at indsamle relikvier (500 skal du bruge i alt). Om dine fabrikker producerer ialt 800% eller 824% er ikke af den store betydning. Groft sagt skal du have 32 fabrikker på samme størrelse for at Bjergrådhuset vil gøre det ud for en ekstra fabrik i runde tal :eek: Selv efter de første 5 nemme niveauer kommer dette tal "kun" ned på 16 fabrikker. Retfærdigvis skal det siges at fabrikker generelt koster ret meget befolkning og kultur, samt har produktionsomkostninger. Men Bjergrådhuset fylder så også 24 felter, hvilket fabrikkerne skal ret langt op for også at fylde. Men inklusiv de ekstra huse og kultur, så kommer fabrikkers pladsbehov nemt op på mere end 24 felter! Fx: Elver marmorfabrik niveau 19 (maksniveau efter dværgekapitlet hvor bygningen oplåses) koster 1050 befolkning og fylder 10 felter. Et hus i niveau 17 giver 470 befolkning og fylder 8 felter. det svarer til 17,87 ekstra felter til befolkning! Samlet kræver det 661 kultur ekstra, som svarer til 6,89 felter ekstra ved brug af den hellige ilds tempel (Bedste kulturbygning fra dværgenes kapitel) I alt 34,76 felter!
Når du rammer niveau 17 giver den 100% ekstra og der vil så kun skulle 8 fabrikker til for at den giver bonus nok til at svare til en fabrik ekstra. Selv mindre spillere, som ikke har brugt diamanter på udvidelser og heller ikke har udforsket længere end højest nødvendigt, bør nok kunne have dette, og givet at bygningen ikke koster Kultur eller befolkning, vil den ikke senere end dette forventeligt være pladsen værd og mere til.
Slutteligt ender bygningens bonus med at være på 160% ekstra, hvilket kun svarer til at have 5 fabrikker og så giver denne et ekstra udbytte på en hel fabrik.


Den anden fordel er ekstra befolkning. Dette giver den Gyldne Afgrund også, så det næste er lidt en gentagelse: Kigger man i stedet på hvor meget befolkning vidunderet giver er tingene en del mere mudrede. Trods alt kan man købe 31 udvidelser lige nu som giver en i alt 775 felter ekstra plads. Det skulle nok kunne kaste sig lidt ekstra arbejdende indbyggere af sig som hurtigt vil gøre vidunderet en del mere effektivt per felt end et hus. Bygger man desuden kun for indbyggernes skyld er det helt klart Den Gyldne Afgrund man skal vælge. Bjergrådhuset fylder hele 24 felter i sammenligning med den gyldne afgrunds sølle 9 felter.
Jeg fulgte en debat på FB om netop den gyldne afgrund og hvis man fokuserer på at minimere sin arbejdende befolkning og holde sin kultur højt oppe, så kan man ende med at skulle ret langt hen i spillet før Bjergrådhuset giver nok befolkning til at forsvare opbygningen af denne. Fx giver et hus på niveau 15 420 indbyggere på 9 felter. For at matche dette skal man have en arbejdende befolkning på 49.776, når vidunderet bygges, for så giver vidunderet lige nøjagtig det samme. Vil man se på vidunderet lidt længere henne så, når vidunderet rammer niveau 6 kan man "nøjes" med 24.888 arbejdende befolkning, for at vidunderet vil matche husene.
Man skal dog huske på at vidunderes eneste krav er en vejforbindelse! De kræver ikke ekstra kultur eller andre fornødenheder for at virke, og vil derfor når de matcher indbygger mæssigt være bedre end et hus. Om det så er bedre at smide dine vp i andre vidundere kommer an på en hel del andre faktorer, fx hvor meget mere effektiv bliver din by af at kaste ekstra vp i et andet vidunder, kontra den effektivitet de ekstra indbyggere vil tilføre din by. Alene det at forbedre enten dit vare eller forsynings output med hvad der svarer til en hel bygning, gør også at din gyldne afgrund skal kunne gøre det samme for samme indsats. På den baggrund kan man hurtigt overvurdere betydningen af 100 eller 1000 ekstra indbyggere.


Alt i alt kræver dette vidunder en del for at blive det værd og så alligevel ikke når man ser på hvor meget den kan spare dig for. Som udgangspunkt vil jeg anbefale det til avancerede spillere, for du skal have den op i niveau for at svare til samme udbytte som en ny fabrik vil kunne give. Det er også et relativt stort vidunder, så det kræver også en del VP at få den op, men for de fleste vil den gøre sig fortjent til den plads den fylder et sted imellem niveau 6 og 11 begge inklusive. I sig selv er dette ikke højt og bruger man meget tid i turneringerne, så skal de ekstra varer nok komme en til stor gavn. Eftersom Den Gyldne Afgrund er meget mindre vil jeg dog anbefale den hvis det er befolkning du går efter, hvis du går efter dette vidunder, så skal det være fordi den har den unikke fordel at den giver dig en permanent effekt på dine fabrikker indtjening. Den bliver først langt senere pladsen værd befolkningsmæssigt end den Gyldne afgrund og den koster langt mere at opgradere. Sammen giver de dog også god mening, da man ikke skal kimse af at de sammen kan give dig op til 30% af din arbejdende befolkning!
 

DeletedUser540

Guest
Hej

Imponerende gode analyser du leverer her. Hatten af for det.

Der er en ting jeg godt kunne tænke mig at få uddybet. Under Dværgvolden skriver du "Jeg har selv bevidst valgt et par stykker fra, fordi det gør det dyrere i både enheder og varer i turneringen".

Den forstår jeg ikke. Hvad er sammenhængen imellem gruppestørrelse og prisen i enheder/varer i turneringen?

Hilsen Kluelezz
 

DeletedUser

Guest
hver gang du forsker en gruppestørrelse i forskningstræet, så stiger prisen på provinser i turnering, hvad enten der er tale om varer, eller tropper
 

Skolehaven

Well-Known Member
VELSTANDENS TÅRNE


Efter en længere pause er vi kommet til velstandens tårne som er den første af feernes vidundere. Selv syntes jeg den er ret vidunderlig og jeg er glad for min, men hvor god er den? Og hvor god vil den være for dig?

Første fordel er at den forlænger Forsyningernes styrke formularen. Det starter med at den forlænger denne med 15%, hvilket oversat betyder at den går fra at vare 10 timer til 11,5 timer. Personligt bruger jeg dem ikke, men det hænger mere sammen med at jeg har opbygget rigeligt med værksteder og aldrig solgt nogen af dem efter forsyningernes styrke blev introduceret, ej heller har jeg justeret på den, efter at de nu eksisterer, som skidt. Efter hver uges turnering sælger jeg af dem for at formular fragmenter, så lageret af dem sænkes til 1000 i alt. Så hvis du har det som jeg på den front er det intet værd... Hvis du derimod bruger den så er den naturligvis noget værd. Lad os analysere det lidt dybere i næste afsnit, da den anden fordel hænger sammen med den første. Lad os bare slutte med at nævne at den til sidst forlænger varigheden til 20 timer. En forlængelse på i alt 100%

Anden fordel er at den forbedrer effekten af forsyningernes styrke. Normalvis er denne bonus på 200%. Denne bonus øges til 215% og kan maksimalt komme op på 300%. Som sådan virker denne effekt ikke helt så gavmild, men sammen bliver det til noget. Lad os ligge en lille beregning til grund for det hele, og lad os studere effekten i dette skema (her bruger jeg mine egne nuværende tal!):

velstandeks.png


Som I kan se kan man opleve en samlet bonus på helt op til det dobbelte oveni den bonus man allerede får. Oversat betyder det: Nomalbonus er 200% altså at du producerer det 3 dobbelte i 10 timer, men maks bonus får du her det 4 dobbelte i 20 timer! Jeg tænker ikke der skal den store matematik professor til at se at det hjælper en ret meget. Også selv om de fleste nok ikke sidder og høster og sætter i gang igen hvert 5. minut 20 timer i streg... Spørgsmålet er derfor ret svævende mht hvor meget man kan og vil få udnyttet al den ekstra tid som formularen virker. Det ændrer dog stadig ikke ved at man får et helt værksteds ekstra produktion oveni, hver gang formularen bruges. Pro tip. Du kan stacke forsyningernes styrke. Hvis du kaster den 3 gang på samme bygning varer den i 30 timer. Med maks bonus fra velstandens tårne varer den således ved i 60 timer.
Ps. de sjove tal i tabellen skyldes blandt andet at man på 11,5 time kan nå at høste 12 gange, hvis man kaster formularen lige inden man høster første gang, imens man normalt på 10 timer kun kan nå 10 gange som maks. Disse spring ses tydeligt i den procentvise udregning (Ved de forskellige viste trin for vidunderet er varigheden af formularen henholdsvis: 11,5 timer, 13 timer, 14,5 timer, 16 timer, 17,5 timer, 19 timer og 20 timer)


Den tredje og sidste fordel er at bygningen også selv producerer forsyninger. Den er således ikke kun en passiv bygning al den tid hvor du ikke bruger formularer. Den hjælper dig også aktivt og uden stop. Den sakl dog høstes hver 3. time, hvilket er en del oftere end Uendelig Udgravning, som kun skal høstes en gang i døgnet. Jeg forventer dog stadig at jeg høster bygningen 5-6 gange på almindelige dage. Men hvor meget giver den så? Den starter med 0,75% af dit rådhus lagerkapacitet. For at kunne vurdere på om det virkeligt er noget der batter, så har jeg brugt samme model som jeg brugte til den uendelige udgravning. Resultatet blev:

VTprod.png


Hvad der ikke ses er at jeg har valgt at man i gennemsnit får høstet 5 gange i døgnet, fra dette vidunder. Men allerede med rådhuset opgraderet i maks festørrelse og med 8 tre timers produktioner på et døgn, så får du allerede mere per felt fra Velstandens tårne i det allerførste trin! Det er på ingen måde dårligt!


Konklusions mæssigt er jeg ikke i tvivl om at dette vidunder kan betale sig at have alene fordi det nemt afløser et værksted og mere til. Står man i valget imellem denne og Uendelig Udgravning, så er valget også nemt. Høster du dette vidunder præcis 4 gange i døgnet, så giver den nøjagtig den samme mængde forsyninger som UU (0,75% er en fjerdedel af 3% eller ved maks er 5% en fjerdedel af 20%). Så er det bare at afgøre om du vil få høstet 4 gange i snit, hvorefter det er hip som hap, eller flere (byg Velstandens tårne) eller færre (Byg UU).
Hvis bare det var så simpelt... For vil du virkelig spare på pladsen til værksteder, så kan UU slet ikke hjælpe dig lige så meget som Velstandens tårne. Du vil i det tilfælde nemlig bruge dine forsyningernes styrke og få op til 2 gange ekstra ud af hver enkelt formular, eller bruge det halve antal formularer ultimativt, på en firdobling (300% ekstra) af udbyttet frem for "kun" en tredobling (200% ekstra). Altså vil dit værksted med formularer give samme udbytte som 4 værksteder uden forsyningernes styrke! I mit tilfælde ville jeg kunne sælge 9 værksteder og de sidste 3 ville kunne producere det samme alene, og jeg ville få flere forsyninger fordi mit vidunder selv ville give endnu mere. Befolkningen der ellers arbejdede i de 9 værksteder kunne så lave noget andet. Se DET ville spare en masse plads ;)
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
DET BLOMSTRENDE HANDELSLAV

Efter endnu en lang pause er vi kommet til det blomstrende handelslav. Imens jeg oppe i mit hoved har varmet op til at skrive guiden, så er jeg kommet til at syntes mindre og mindre om dette vidunder og fundet den mere og mere ubrugelig. Vil den så også være ubrugelig for dig? Eller i hvert flad spild af din tid at opføre? Læs med her og bliv klogere på det!

Første fordel er en reduceret handelsafgift, når man handler med spillere man endnu ikke har opdaget. Handelsafgiften er for disse normalt 50% og det blomstrende handelslav ligger ud med at sænke dette til 42,5% og får du den helt op på niveau 30 forsvinder handelsafgiften helt for alle uopdagede spillere. Det er muligt at dette er en fordel, hvis man har opdaget et begrænset antal spillere og ikke er i et godt broderskab, men personligt er det snart år og dag siden jeg sidst har set en sådan handel (måske til dels også fordi jeg sjældent bevæger mig om på sidste side :p ) og jeg ville personligt ikke tage en sådan handel med mindre den anden tilbød mig det oveni som handelsafgiften ellers ville koste mig, så det derfor fremstår som en fair handel. Handelsafgiften gælder endvidere heller ikke for alle de besjælede varer som henfalder om natten, så heller ikke der giver den noget. Så skulle den give mig noget ville det være fordi jeg lå ude i ødemarken og valgte at spille spillet helt for mig selv og ikke søgte et aktivt og hjælpende broderskab. Ellers vil det slet ikke være noget jeg ville gøre mig i.

Anden fordel er at den forbedrer grossistens tilbud. Til at starte med blive hans tilbud forbedret med hele 60% og slutter faktisk af med at forbedre hans tilbud med 400%! Det sidste især er ret meget, men er det virkeligt godt? Lad os sammenligne varetilbudene jeg har hos ham grossisten: For 5500 marmor kan jeg få 1100 planker eller stål. Det er faktisk ret fesent :( Men kan jeg ligge 400% oveni, så får jeg 4400 ekstra! Eller oversat til dansk så bytter han en til en!
Så igen som med første fordel er det en stor fordel for den der spiller alene, men jeg har mange gode naboer og et godt broderskab, så sådan kan jeg allerede handle :eek: Så hvad skal jeg så bruge det til? For grossisten er for mig et sted jeg aflevere byens overskud i stedet for at hælde ressourcerne i havet, så jeg bruger den kun meget sjældent fordi: Guldet eller mønterne om man vil ryger til køb af vp ikke til køb af varer og selv med min bedste overbevisning så kan jeg ikke se at det er hverken billigere eller bedre at producere varer på den måde.
Når mine varer alligevel bliver handlet med andre og jeg alligevel ikke hamrer mine lagre i bund i turneringerne, så står jeg heller ikke og desperat mangler varer til næste forskning eller næste opgradering af en bygning. Hvilket man faktisk kan forudse man skal bruge hvis man vil. Det efterlader mig med mit forsyningsoverskud, som jeg godt nok forsøger at have, men jeg holder det dog begrænset, da min befolkning er bedre beskæftiget ved at arbejde på kasernerne eller i fabrikkerne, så overskud jeg ikke kan få brugt er kun når jeg venter på at opfinde de næste bygninger til opgradering. Så at have bygningen bare for at kunne få imellem 660 og 4400 varer ekstra i gennemsnit en gang om ugen er ikke videre flatterende. Det giver ikke et særligt godt udbytte faktisk.
Selv hvis jeg ville gå amok med grossisten, så skal jeg huske på at grossisten hver gang jeg bruger funktionen kræver 50% mere i forhold til grundprisen :eek: Dvs jeg kan faktisk kun få et tilbud om dagen for 1 til 1 og kun en handel på 5500. For anden gang skla jeg give 8250 og tredje gang 11000. Så uanset muligheden for på maks niveau at kunne få en fair deal om dagen for hver af de andre 6 varer, så rykker det dig ikke ret langt, hvis du producerer som jeg ca 24.000 marmor om dagen per fabrik. Et sæt handler herfra kan ikke engang omdanne halvdelen af en fabriks produktion til de 2 andre varer i samme niveau :eek:
Derfor vil den største fordel herfra være, hvis du gerne vil løbe forrest i forskningstræet og derved er en lidt utålmodig sjæl med hensyn til at vi andre kommer frem og handler med de nye varer (som ved frigivelsen af seneste kapitel) Det er dog en meget kortvarig glæde. For når først den brede del af spillere får røven med sig, så får de fleste deres varer indenfor et døgn.


Den tredje og sidste fordel er en produktionsøgning til dine gæstevare produktioner. Dette er lidt sværere at beregne effekten af, men jeg vil forsøge at holde det simpelt. Grunddataene er at den giver 6% bonus hertil fra start og kan give op til 40%. Taget i betragtning af at selve portalen giver 20% per niveau øgning og derved maks 60% så lyder det jo ret godt. Og givet at du i orker og gobliner kapitlet (som er det første du kommer til efter at have fået adgang til dette vidunder) kan bruge fordelen på alle produktioner, så bliver fordelen således i produktionscyklussen af dine gæsterace varer inden de når til noget du kan bruge i forskningen:
x% på syresvamp, som bruges til
x% på en vild fest, som bruges til
x% på visdomssvamp, som jeg så kan bruge på forskningen
Dvs at jeg øger hastigheden på at producere visdomssvampe med 1,06 (6%) opløftet i tredje eller med 1,19 (19%) fra start! Er jeg i maks niveau (usandsynligt allerede i orkerne men stadig) så vil det hedde 1,4 opløftet i tredje eller med 2,74 (174%) ekstra som maks.
Beregningen giver dog kun et fingerpeg, for der er mange ting den ikke tager hensyn til. For det første tager produktionerne ikke lige lang tid og for det andet kan bygningerne ikke bruge flere fx syresvampe af gangen til omdannelse end de allerede gør. Begge dele er unægteligt flaskehalse, men uanset det så kommer du til at bruge en del mindre tid på at producere gæsteracernes basisvarer og kan dermed bruge mere tid på at producere den del der bringer dig videre i forskningstræet og lave en hel del ekstra af dem. Det kan selvfølgelig også gøre at du ikke behøver at bruge så meget plads på gæsteracen, men dette er ikke noget man kan udnytte hvis man vælger at følge opgaverne.
Selv følger jeg opgaverne og selv er jeg i venteposition i længe inden den næste gæsterace kommer, så det er en fordel jeg kun har brug af i kort tid. Så uanset om man har dette vidunder eller ej så skal man nok komme til enden af forskningstræet. Jeg vil estimere at man nok kan nå ca 4 kapitler om året. Der frigives kun 2 nye gæsteracer om året som det er lige nu. Så jeg ville nok hellere bruge mine vp der ikke kan ryge i forskning på et andet vidunder.



Konklusions mæssigt er jeg ikke i tvivl om at dette vidunder slet ikke kan betale sig. Jo jeg har det skam selv og overvejer kraftigt at skylle de VP ud med badevandet som jeg har brugt på bygningen allerede. Dens gavn er desværre stort set ikke eksisterende. De første 2 fordele er for mig ubrugelige eller tæt derpå. Det er derved totalt værdiløst og 100% spild af plads. Den sidste kan man argumentere bedre for. Den kan sagtens komme til sin ret. Jeg mener hvis jeg lige var færdig med feerne og ikke byggede dette vidunder og det holder vand med 4 kapitler om året og der fortsat frigives et nyt kapitel hvert halve år, så er der 7 kapitler til enden, eller 3,5 år :eek: En stærk investering i dette vidunder og med 40% ekstra gæsterace varer vil løst anslået kunne give dig mulighed for at gennemføre 8 kapitler om året, hvilket vil gøre at du nær enden efter 1,125 år. Disse mange vp som det kræver vil så gå fra andre vidundere som også efter 1,125 år vil give din by en fordel, hver eneste dag. Er det virkeligt det værd? Efter min mening slet ikke. Og især ikke når man tænker på at man kan samle en masse portalprofit genstande, hvis man gerne vil igennem hurtigere. De kan oveni give en et boost lige præcis, når man sidder fast, se det er smart ;)
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
HELTENES SMEDJE

To på en dag :eek: nu bliver det vildt :D Ja her kommer heltenes smedje, og jeg ser den hos flere. Ja det er ikke uvilje fra min side at jeg ikke har den, men jeg kan ikke have alle, og der er også en vis ræson i at få sine vidundere op hvor de virkeligt hjælper en og ikke bare have dem alle :p Men lad os se lidt nærmere på hvad det egentlig er jeg går glip af :)

Den første fordel er at den giver et bestemt antal orker hver 24. time baseret på antallet af erobrede provinser. Der rundes altid op i den beregning. Vi starter med 120% og slutter på 800%, men hvor meget er det egentlig? Og kan det gøre at jeg slipper for at have arsenaler, hvis jeg er ren handler? Lad os regne lidt:

heltenessmedje.png


Jeg har startet beregningen med kravet til erobrede provinser for Skovelvere fordi det er opfindelsen lige efter, man får adgang til dette vidunder. I teorien kan man have lavere hvis man vælger at bygge vidunderet først og venter med at gå ind i skovelverne.
Til sammenligning ligger arsenalet ud med 380 i døgnet (hvis man vælger døgnproduktion), når man opfinder arsenalet i samme kapitel og kan komme helt op på 520. Begge bygninger er lige store! Hvis man tager udgangspunkt i det kapitel så skal du næsten helt op på niveau 11 før den giver mere end et arsenal. Men hvor mange orker skal du egentlig bruge for at have nok til at klare dig? Ja det kan jeg ikke svare på. I hvert fald ikke direkte. Personligt bruger jeg en del orker i turneringer, men deltager man ikke så meget i det, ja man deltager måske slet ikke, så skal der ikke bruges nogen der. Men uanset det har jeg 4 arsenaler og mangler aldrig orker! Faktisk har jeg oparbejdet et lager på 1,8 millioner orker :eek: Så mit gæt er at du sagtens kan nøjes med 1 - 2 arsenaler, og så skla du nok komme fremad stille og roligt. Er vi nede i det sammenlignings grundlag, så skal den bare op i niveau 11, og så har du nok. Selv hvis du kun følger antallet af erobrede provinser som kræves for at låse kapitlerne op, niveau 26 hvis de skal erstatte 2 arsenaler. Skal en som jeg erstatte alle mine 4 arsenaler, så skal jeg helt op på at erobre ca 650 provinser samt niveau 30. Det kommer så ikke til at ske ;) Men jeg kan så også nøjes med lidt mindre :p


Den anden fordel er en bonus til dine tunge nærkampsenheders styrke (deres skade). Denne fordel er helt lig den fordel andre vidundere giver til andre enhedsgrupper. Grundet at de tunge nærkampsenheder har det laveste initiativ, samt laveste bevægelsesradius og for nogen af dems vedkommende kun kan slå igen når de er helt i nærkamp, ja så skal de også helst slå ret hårdt for de vil have fået slag inden de når frem og får fat i modstanderens enheder. Forvent aldrig at tunge nærkampsenheder slår først. Forvent altid tab. Med en bonus startende på 6% og sluttende på 40% i niveau 30, så giver det dig muligheden for virkeligt at gøre skade når du endelig får fat på din modstander, så du hurtigt kan stoppe din enhedsblødning. Dette kan være stærkt medvirkende til at begrænse dine tab betragteligt, såfremt du når frem inden de alle er døde! I sig selv er det ikke en unik bonus. Den fås magen til for alle enhedsgrupper og i samme værdier.

Alt i alt kræver dette vidunder lidt arbejde for at være det værd, men med 18% ekstra skade i niveau 11 og flere orker end et arsenal, så vil jeg mene at senest der er den det hele værd. De 18% ekstra skade er kun noget værd hvis du kæmper, men hvis du ikke gør dette, så vil jeg mene at denne bygning kan være en fuldfed erstatning, hvis man vil slippe for at have arsenaler i sin by. Det kræver lidt arbejde, men man bliver helt fri for at spilde plads på militærbygninger. Slås man meget er den også god, for så kommer de 18% ekstra bonus til deres ret, samtidig med at man sparer et arsenal væk i niveau 11. Har man for at holde sine kaserner i gang alligevel dværgvolden eller alteret for de smarte svampe, så kan man sagtens have ordentlige træningstørrelser til at spare arsenalerne væk. Mine arsenaler, når de kommer i det nye maks niveau giver således "kun" 400 i ekstra trænings størrelse per styk eller 1600 i alt. Til sammenligning giver min dværgvold i niveau 11 i alt 2308 i ekstra træningsstørrelse. Så alt i alt hvis jeg placerede denne bygning og førte den op i niveau 30, så vil jeg som det er nu kunne spare mindst de 3 arsenaler væk eller frigive mindst 84 felter, og måske endda de i alt 112 felter de vil fylde når de bliver fuldt opgraderede (fratrukket den bygningen fylder er det dog kun 59 eller 87 felter der spares). Så den er et vidunderligt vidunder!
 

Skolehaven

Well-Known Member
ALTERET FOR DE SMARTE SVAMPE


Så er vi kommet til den anden af vidunderne fra Orker og Gobliner kapitlet. På en måde arbejder Orkernes og goblinernes vidundere imod hinanden og den ene kan således fjerne en del af fordelen fra den anden. Hvordan det tænker du måske? Ja hvordan kan et vidunder være et vidunder og stadig modarbejde et andet, ja måske endda helt neutralisere dens ene fordel? Læs videre her og forstå ironien imellem dette smukke vidunder og dens søster :)

Den første fordel er at den giver gratis enheder. Der er mange fordele for den som kæmper enten på kortet eller i turneringer ved et vidunder som dette, da der hele tiden kun kan være gang i en produktionsbygning af gangen. Så enhver bygning der giver enheder er en bonus, som ikke kan fås på andre måder. Selvfølgelig kan man også fremme sin enhedsproduktion ved fx Stormens Nåle som sørger for at man producerer enheder hurtigere. I Stormens nåles tilfælde giver det 3675 enheder ekstra hver tredje time på højeste niveau. Alteret for de smarte svampe giver sit antal på baggrund af din gruppestørrelse. Altså den du kæmper med og ikke den du træner i din kaserne. Jeg har selv bevidst valgt et par stykker fra, fordi det gør det dyrere i både enheder og varer i turneringen, men jeg kan stadig få mit alter for de smarte svampe til at producere 4685 hver tredje time. Det er 1010 mere end Stormens nåle kan give mig, men den kræver så også en tredjedel mere i plads! Det sammenholdt med valgfriheden af enheder, hvis jeg tog Stormens Nåle samt at jeg ikke skal ind og høste hver 3 time, gør helt sikkert at den for mig er mere værd, både som enkelt bygning og i særdeleshed per felt! Jeg mener Stormens Nåle giver op til 29400 mere pr døgn imod jeg maks som normalt menneske kan forvente at høste 6 gange i døgnet (giver 9 timer til søvn hvis der høstes på sekundet), hvilket "kun" giver 28110, eller 23425 med 5 høst om dagen, som nok er det mest sandsynlige. I sidstnævnte tilfælde ville selv de 2 ekstra gruppestørrelsesudvidelser, som jeg har valgt fra at forske ikke kunne svinge mig op på at gøre dette vidunder mest værd på denne front!
På din vej igennem spillet kan det være svært at forholde sig til mine høje tal som avanceret spiller, men uden at regne efter vil jeg have en hvis forventning om at forholdet imellem de 2 vidundere ikke ændres væsentligt. Og selv hvis den har større forskelle undervejs så skal de faktisk være omend meget store for at gøre dette vidunder mere værd en Stormens nåle, især fordi den både fylder mere og koster mere at få op i niveau.
Startniveauet er uanset 22,5%, der som vanligt gives en ekstra gang efter hver runecirkel (Niveau 6, 11, 16, 21 og 26) indtil den slutter på hele 150% på niveau 30.
Eftersom det her er en af dine få muligheder for at få ekstra enhedsproduktion, så vil jeg sige den er værd at bygge, men har du ikke plads til alle de vidundere der kommer som giver dig mulighed for at få flere enheder, så kommer denne som nummer 3. De kommende vidundere som giver enheder fylder mindre med undtagelse af en, men producerer enheder der er knapt så stærke på slagmarken. Dine grundliggende lette afstandsenheder (Bueskytter/Armbrøstskytter), som bygningen giver er efter min mening den stærkeste af alle de enheder du kan træne i din kaserne og som er de enheder du kan få fra dine vidundere.

Den anden fordel er at den øger din træningsstørrelse. Det gør den med baggrund i dit antal arsenal niveauer! Altså den tager fra starten og ganger dine arsenal niveauer med 6 og kan komme helt op på at gøre det med 40 gange. Dine arsenalers maks niveau er 23, når du opfinder dette vidunder og den ekstra træningsstørrelse spænder således fra 138 (6*23) til 920 (40*23). Begge tal skal så ganges op med antallet af arsenaler som du har. En øget træningsstørrelse er som sådan kun nødvendigt hvis du ikke kan holde din kø i gang hele natten! Hvorfor denne fordel hurtigt kan blive unødvendig for dig. Skulle den ikke være det, så skal den sammenlignes med arsenalerne, som sidenhen vil producere orker. DET KAN DETTE VIDUNDER IKKE! Men det kan Heltenes smedje, men uden arsenaler giver denne fordel bare intet, modsat, hvis du i stedet valgte at bygge Dværgvolden.
Nuvel, de 6 vil i mit tilfælde omdannes til 552 i større træningsstørrelse ved grundlæggelse og som maks ramme 3680! Til sammenligning giver mine arsenaler "kun" 280 i ekstra træningsstørrelse pr. stk. for næsten den samme plads (21 felter imod 20). Så allerede fra starten ville denne bygning give mig ca dobbelt så meget træningsstørrelse per felt og mere end det hvis jeg sammenlignede med arsenalerne effektivitet på samme byggetrin (De giver faktisk kun 160 på niveau 23, så selv med kun et arsenal får du næsten det samme fra dette vidunder på niveau 1 :eek: ).

Alt i alt er vidunderet helt sikkert pladsen værd og mere til. Det er der ingen tvivl om, men det bliver lidt selvmodsigende, hvis du bygger den sammen med Heltenes smedje. Som jeg nævnte under den har jeg overskud i orker, så at bygge den uden af sælge arsenaler vil kun øge dette overskud. Sælger jeg arsenaler, sænkes min fordel fra dette vidunder betragteligt, eller forsvinder helt :eek: Dette betyder ikke noget, hvis jeg er rent handler, for så har dette vidunder ikke noget at tilbyde mig, men som kriger har den meget at tilbyde mig, og som kriger vil jeg da gerne have skadesbonussen fra Heltenes smedje. Så paradoksalt nok bliver fordel 2 ved den ene af de 2 vidundere ca værdiløst, hvis man vælger at bygge begge. DETTE ER EFTER MIN MENING IKKE GENNEMTÆNKT. Man kan dog kombinere Heltenes smedje med, Dværgvolden og stadig få en stor øgning af træningsstørrelsen til hjælp med at holde produktionen i gang i løbet af hele natten. Dette hjælper dog ikke stort, hvis man gerne ser dette vidunder i sin by grundet dens enhedsproducerence effekt og de ekstra kapaciteter det giver en at øge enhedsproduktionen.
 

Skolehaven

Well-Known Member
ENARS AMBASSADE


Så er vi kommet til Enars Ambassade. Et vidunder, som jeg har vurderet værdiløst allerede da den kom frem, men er den virkelig også spild af tid og plads i din by? Lad os se lidt nærmere på den:

Den første fordel er at den producerer runeskår hver 7. dag. Til at starte med er det kun 1 og den kan komme op på 6. Uanset kan du "kun" have maks 10 af dem på ethvert givet tidspunkt. Men skal du samle 10 med dette vidunder til at starte med, så tager det 70 dage! Det er jo nærmest latterligt. Fra niveau 21 (giver 5 til og med niveau 25) og op kan det gøres på 14 dage, hvilket stadig er meget syntes jeg.
Generelt mangler jeg ikke runeskår og kommer næppe heller til det i ret lang tid af gangen. Dette hænger sammen med at jeg er aktiv i turneringer og får både runer og runeskår herfra. Samtidig med bytter jeg rigtig mange VP med andre spillere som giver mig et stort antal runer, der kan sættes ind i de ønskede vidundere. Således er det eneste tidspunkt at jeg mangler runer eller runeskår, hvis jeg gerne vil bygge et helt nyt vidunder der lige er kommet med den seneste udvidelse. For de ældste og populæreste vidundere, så har jeg med tiden samlet over 100 runer ind, som sidder og samler støv. Selv med maks uheld er det mere end rigeligt til at fylde næste runecirkel ud.
Ja faktisk, hvis jeg har vidundere jeg ikke ønsker at placere nogensinde, så kan jeg lave runeskår på dem. Når runecirklen så er fyldt, så kan jeg placere den og sælge den, hvorefter jeg kan starte forfra. Har jeg nok, så kan jeg få de runeskår jeg mangler med det samme i stedet for at vente i 7 dage (eller 14, eller...)
Naturligvis kan denne fordel hjælpe dig hvis du ikke er aktiv udi turneringer eller i at bytte VP. Men selv da syntes jeg at ventetiden er for lang og har du så fyldt op med runeskår, ja, så giver den stadig ikke noget i store perioder selv for denne spillestil. Og uden aktivitet i turneringer og byttecentralen, ja så tjener du også langt færre VP om ugen, hvorfor du også langt sjældnere har brug for flere runeskår.


Den anden fordel er mana hver gang du sender din spejder ud. Det starter på 60 gange antallet af færdiggjorte provinser og slutter på 400 gange antallet af spejdede provinser. Troldmænd og drager som er gæsteracen lige efter du har opfundet adgang til dette vidunder kræver 220 provinser, så omregnet giver det en start på 60 gange 220 som er lig med 13.200 mana, hver gang du sender en spejder ud. Står du stille til dette vidunder er på niveau 30 så er tallet i stedet 88.000!! Eller hvis du ca når dertil hvor du ikke længere får flere udvidelser fra forskningen, her afrundet til 500, så giver det et maks på 200.000!! Per spejder afsendelse :eek:
Sammenlignet med grædepilen, som giver 4.464 om dagen, så er dette vidunder ret fristende. Godt nok fylder den 28 felter imod de 25 felter grædepilene fylder (grædepilene er valgt som sammenligning fordi det er dem de fleste har, når man får adgang til Enars Ambassade), men den giver også ca. 3 gange så meget mana. Set på den måde er den allerede her meget fristende at investere i, og ja den kan give nogle ret seriøse indsprøjtninger for et enkelt klik, især når man har udforsket langt og bygget den højt op.
Personligt er jeg der hvor jeg nærmere ser ironien i denne opbygning. Det er naturligvis med baggrund i at jeg ikke rigtigt udforsker længere med mindre at der er en opgave i en begivenhed som kræver det. Det er en af de mange glæder ved det udviklerne kalder "at spejde for langt". Men uanset om man vælger ikke at spejde for langt eller man bare stille og roligt går i stå efter at der ikke længere er flere udvidelser at hente, så falder bonussen her lidt til jorden, når man er inaktiv med at spejde.
Ydermere kan den heller ikke bruges til at give en det man lige står og mangler af mana lige nu og her, med mindre det er i relativt små mængder. Når man kun kan sende spejderne afsted en gang i døgnet (eller hver andet, tredje eller fjerde døgn), så er det ikke ret ofte en nødmulighed man kan benytte når behovet for lidt ekstra opstår. Med mindre det er virkeligt lidt.

Alt i alt er vidunderet kun noget værd for meget få spillere, set fra mit synspunkt. Den giver ganske enkelt for lavt et udbytte for sjældent til at være det værd. Især når man tænker på at den har den næststørste bygningsstørrelse for vidundere, så er måden den giver bonus plat og utilstrækkelig efter min bedste overbevisning. Og også alt for dyr, når man tænker over at store vidundere også kræver flere vp at opgradere :eek:
 
Top