• Kære gæst,

    Du skal være medlem af forummet, hvis du ønsker at deltage i diskussionerne eller starte dine egne tråde og emner. REGISTRÈR DIG HER!

Debat-tråd om kampsystemets nye indretning.

Galadan

Community Manager
Elvenar Team
Her vil vi samle al debat om det nye kampsystem og de opdateringer der løbende kommer om det.
 

DeletedUser235

Guest
" Dette vil vi gerne gøre langt mere overskueligt, så vi har lavet noget vi kalder en "kamp-femkanten". "
Til at starte med vil jeg lige sige at de ændrede styrker for enhederne, nok kommer til at koste mig nogle enheder i starten :)

Vil det nye kampsystem så gøre, at de angrebs- og forsvars bonusser vi kender, forsvinder helt eller bliver de bare ændret?
 

Galadan

Community Manager
Elvenar Team
Der vil være en form for bonus, der vil afgøre om en given enhedstype er stærk eller svag mod en anden - men de præcise tal har jeg ikke fået adgang til endnu.
 

DeletedUser64

Guest
Det bliver da mere og mere umuligt at finde ud af at sammensætte en hær, ØV
 

DeletedUser

Guest
Lige til almindelig orientering vedrørende det nye kampsystem så kan jeg lige komme med en lille oplysning da jeg spiller på Beta også.
Det nye kampsystem har fået en meget hård medfart på beta, kampene er gået fra svære til umulige på grund af den balancering der er fortaget. Vores tropper er smidt tilbage til stenalderen og provinstropperne er blevet "usårlige".
Jeg skal nok løbende komme med info omkring det her - når og hvis der kommer noget nyt omkring det, for der må være et håb om at Inno får det ændret og afprøvet på beta - inden de slipper det løs her :rolleyes:
 

Skolehaven

Well-Known Member
Jeg kunne forestille mig uden at læse deres forum at den har det. Opdateringen minder lidt om den nylige opdatering med orker som ny ressource for at købe nye provinser, hvor folk der var langt foran det ventede ligesom blev sat lidt i stå.
Denne ændring af kampsystemet vil gøre det samme uden tvivl. Jeg er ret sikker på at jeg ikke er den der er længst på dk og jeg har allerede gennemført 292 provinser og kunne have lukket 2-3 mere hvis jeg gad. Det at komme ind i orkernes og goblinernes kapitel kræver "kun" 160 provinser, så jeg er ret sikker på at nogen er dobbelt så langt som krævet pt. Når man er så langt foran og der kommer en balancering, så vil man blive sat i stå.
Spørgsmålet der står tilbage er vel kun hvorfor man ikke har gjort noget tidligere når man kunne se at der er denne skævvridning? Personligt rører dette tiltag mig langsomt, da jeg allerede producerer orker og derfor kan forsætte med at være langt foran på kortet. Spørgsmålet er når disse 2 opdateringer tages i betragtning, hvornår der kommer en opdatering der laver en formentlig lige så hård opbremsning af expansionsmulighederne for handlerne. Jeg må nok bare forberede mig på det vil ske :p

Uanset det er jeg da meget interesseret i hvad der sker på beta forummet i et kort resume og hvad svar der bliver givet. Jeg tvivler på at en ubalance som denne der har stået på alt for længe for lov at fortsætte uanset feedbacken, men der vil nok være plads til forbedringer. Jeg er i hvert fald personligt spændt på om jeg kan nå de 70 provinser igennem kamp på beta med de nye tropper inden jeg er klar til næste kapitel i forskningstræet. Hvis det er umuligt selv med alle militæropgraderinger, så er der muligvis noget de skal kigge på igen... om ikke andet sakl de opgradere mine militære færdigheder :D
 

Eragon

Well-Known Member
Ja så fik vi opdateringen til de nye kamp system, og mit første indtryk er, at det er simpelthen en så forringelse af kampene, at jeg overvejer at totalt droppe de kampe, for en kamp som jeg tidligere ville kunne have klaret uden voldsomme tab, tabte jeg stort. Jeg har aldrig mistede så mange tropper i en kamp, ikke nok med at jeg nu har flere tropper i hver enhed, så er de også blevet så forringet, at de intet er værd, og mine tropper er ellers fuldt opgraderet.

Det kan på ingen måde betale sig at kæmpe mere, overvejer at slette min barak og bygge en fabrik mere, arsenalerne beholder jeg kun til at lave orker, for så kan jeg forhandle alle mine provinser.

Håber meget at Innogames meget snart laver det kamp system om, for ellers har jeg kæmpet min sidste kamp.
 

Skolehaven

Well-Known Member
Det nye kampsystem ændrer helt grundliggende på strukturen af det hele og jeg er ikke sikker på om det er bedre eller ej, men det er helt sikkert gjort med det formål at standse folk op i deres alt for store expansioner på kortet.

Kort fortalt kiggede jeg her og kan se mine fjender har dobbelt så mange enheder i forsvar som jeg har i angreb hvis jeg ville kæmpe på kortet. Når bonussen ved at opgradere ikke længere giver så meget og enhederne hos NPC også stiger i niveau, så kommer jeg ikke til at kunne kæmpe mere her.
Ironisk nok standser det intet og jeg kan blot forhandle mig foran fordi deres købssystem af provinser ikke begrænser mig på samme måde. Dette kunne dog løses ved at de kun kan købes for varer fra en gæsterace tilhørende de områder man forventes/må tage, frem for at opfinde orker og mana fremadrettet (ved ikke endnu om mana bliver noget man skal bruge for at købe områder)

Anyway ja jeg spiller på beta og jeg har forsøgt mig lidt der med det nye kampsystem, og jeg må indrømme at kampene er mere udfordrene og jeg skal forvente højere procentvise tab når jeg kæmper i turneringer. Der er bare ikke nogen super enheder der gør andre nærmest overflødige, som der var med det gamle system. På det punkt er det godt at det nye system er kommet, da det var lidt trivielt bare at skulle lave golemmer :p

Men en ting man ikke kan se allerede nu og som gør at jeg ikke er så sikker på om det er godt eller skidt med det nye system er den næste opdatering som er udrullet på beta. Desværre er jeg ikke så langt der så jeg kommer kun til at kunne teste menneskenes nye enhed (tung enhed med afstandsvåben) (er menneske der). De 3 nye enheder i lejesoldaternes lejr kan jeg desværre ikke teste, men det kommer helt sikkert til at have betydning for hvad jeg mener om det nye system når det er fuldt implementeret.

Så alt i alt syntes jeg at det nye kampsystem er nødvendigt, selv om det vil tage mig tid at lære det nye at kende, omend jeg syntes det havde været bedre at indføre det samlet når det var klar og kun fortsætte med at indføre det på beta. Det er ikke godt som det er nu, især ikke hvis man spiller med menneskene, for man mangler virkelig den tunge enhed med afstandsvåben.
 

DeletedUser64

Guest
Er det overhovedet værd at koste resurser på at lave troppe mere ? det er som om INNO er totalt ligeglade om vi spiller eller ej :-((
 

DeletedUser81

Guest
Det drejer sig kun om penge, INNO er ikke interesseret i at folk kæmper sig til udvidelser, da de ikke tjener på dette, Det er jo langt bedre at folk bruger endnu flere penge på spillet. Det er jo helt tydeligt at man ikke ønsker at folk skal kæmper mere, da det er totalt latterligt at man skal miste så mange tropper på bare at indtage ganske få områder, hvorfor har man så travlt med at ændre tingende når man ikke har styr på de ting som er i spillet allerede. En anden ting der underbygger min teori om at dette spil er på vejen i en helt forkert retning, er at der er simpelhen så mange store spiller der har forladt spillet indenfor de seneste mdr.
 

DeletedUser64

Guest
Det eneste jeg har fortrudt i dette spil er jeg har købt diamanter for at udvide og nu kan jeg ikke bruge de udvidelser jeg har kæmpet mig, jeg valget mellem at stoppe med at spille eller købe diamanter, men jeg valgte helt forkert :-((
 

DeletedUser242

Guest
Er desværre bange for, at man her har lavet et kæmpeselvmål.
Rigtig mange overvejer helt at stoppe med at spille, da det er blevet næsten umuligt at vinde et slag og dermed tjene udvidelser og runer.
Lav det om straks - ellers vil spillet lige så stille dø hen.
 

DeletedUser56

Guest
Helt ærligt, er i kun ude på at stoppe spillet for med de tiltag i har lavet i det nye kampsystem tror jeg ikke på at det overlever .
Det er da den værste gang bras der er lavet, umuligt at vinde selv om ens tropper er fuldt opdateret kan man ikke vinde så lav det om til det som vi havde før den famøse opdatering i lavede i sidste uge. :-(((
 

DeletedUser148

Guest
Kan kun give de andre spiller ret med at det er umuligt efter den nye opdatering at vinde en kamp. Giver næsten ikke mere at udkampe en kamp, da man alligevel ikke kan vinde, havde jeg ikke diamanter tilovers vil jeg har valget at stoppe med spillet. Formået med et spil er at have det sjovt og ikke at værre frustreret over at man ikke kan nå målet med at vokse
 

Eragon

Well-Known Member
Jeg håber at Innogames ager alt den kritik til efter retning, for ellers bliver de nød til at opfinde et nyt spil, for så stopper alle spiller jo her.

Lad os nu få et kampsystem, der gør det muligt at vinde, det er selvfølgelig klart, at kampene bliver hårdere jo længer vi kommer ud på kortet, men det nytter altså ikke at gøre kampene totalt umulige at vinde...
 

bambi

Active Member
Jeg kan til dels godt forstå at man pga. de nye enheder blev nød til at indføre et nyt kampsystem, men jeg kan simpelthen ikke fatte, at man indfører denne opdatering på beta og bliver skudt ned fra alle spillerne om hvor dårligt det fungerer, men vælger så alligevel at sende det ud på lande serverne og hvad sker der?? Alle er også utilfredse her - det kunne man slet ikke have regnet ud??

Når det så er sagt, så er der vist kommet opdatering nummer 2 på beta, hvor nogle af de nye enheder er med, så håber det hjælper på det ...

Men hvorfor vælger man dog ikke at køre alle 3 kamp system opdateringer igennem på beta først og får lavet de rettelser der er nødvendige for så at kunne rulle alle 3 opdateringer ud på kort tid her på lande serverne?

/bambi
 

Skolehaven

Well-Known Member
Den næste opdatering som er på beta gør efter min mening noget godt for det nye kampsystem omend også jeg havde ønsket at det havde ramt landeserverne samlet.
Den nye tunge enhed med rækkevidde til menneskene var savnet indtil opdateringen når man spillede som dem. Jeg kan som tidligere nævnt ikke teste de andre nye enheder da jeg ikke er så langt men kunne forestille mig de nokm også skulle hjælpe på tingene.
Jeg finder det dog selvmodsigende at man godt kan se at kampene skal blive sværere jo længere man kommer men de må aldrig blive det... Ifølge min logiske sans hvis der er stigende sværhedsgrad så ender det altid på et tidspunkt med at være umuligt at vinde. Når man når niveauet hvor det kun er teoretisk muligt at vinde, så enten kan det ikke blive sværere eller også bliver det næste gang umuligt indtil man opfinder noget der gør kampen lidt mere afbalanceret.
Fra mit synspunkt kan man være uenig i hvor meget man selv skal gøre for at kæmpe sig til tingene, hvornår. Men spillet var på mange måder helt vildt nemt. fx kunne jeg bare stille enter op når jeg samlede krystal ind fordi der kun var lette nærkampsenheder. Fik jeg bare slået en gang på dem alle kunne de end ikke såre mine enheder. De skulle i bogstaveligste forstand slå først for at kunne gøre mig noget om de så var 100 gange så mange.
Så som sagt er spørgsmålet nok mere om ændringen har været for voldsom/drastisk om den skulle være sket gradvist eller noget helt tredje. Alene på ovennævnte eksembel var ændringer nødvendigt efter min bedste overbevisning.
 

DeletedUser

Guest
Det nye kampsystem på Beta - er som skolehaven så rigtigt er inde på blevet bedre, men der er desværre en meget stor hurdle i det system.
Kort fortalt er det sådan er du IKKE må have indtaget mere end 190 provinser, når den næste gæsterace efter Orker & Goblinger hvis du vil have en chance for at vinde kampe - så for mange af os der har været med mere eller mindre fra starten - ja så kan vi godt vinke farvel til kampene i provinserne i en periode.
Jeg har testet nogle af de nye enheder og ja de fungere da, men der er stadig en stor forskel på vores egne tropper og de tropper i provinserne, så set ud fra det, så kommer jeg ikke til at kæmpe mere i Elvenar - så er der kun forhandlingerne tilbage, selvfølgelig lige indtil de ødelægger den mulighed også.
Jeg er enig I at selve kampsystemet skulle have én eller anden form for opdatering, men at de lander ud med noget som har gjort skidt værre, ja det var jo ikke lige til at se i krystalkuglen - men håber på at næste opdatering på Beta vil gøre det muligt igen at vinde kampene i provinserne, selvom vi er kommet længere end de 190 indtagne provinser.
 

DeletedUser100

Guest
Ja mit besyv er også negativt desværre. Helt utrolig vild forringelse af kampsystemet - og den der med at "det skal blive sværere" efterhånden som det skrider frem, den var der sq allerede i forvejen. Også UDEN at man mistede over 50% af samtlige tropper uanset opstilling og fuld opgradering :(
Jeg vil afvente de sidste opdateringer før jeg afsiger min dom komplet (selvom jeg ikke kan se hvordan et par helvedeshunde skulle forbedre mit militær overhovedet, de er jo blandt de mest rådne tropper der er, både før og efter opdateringen o_O - de nye tropper kan jeg af gode grunde ikke forholde mig til endnu)
Men som det ser ud nu - ja så bliver jeg sq nok også en af de spillere der forlader skuden - jeg synes det var surt nok at skulle kæmpe før, nu er det bare blevet enormt værre.
Husk at beholde det sjove og HYGGELIGE i spillet, InnoGames. Ellers gider folk ikke mere.
 

Galadan

Community Manager
Elvenar Team
Hej alle!

Vi sætter stor pris på at i tager jer tid til at komme med feedback, også når den er negativ. Tendensen har været den samme på de fleste landes servere, så mine kollegaer og jeg vil gerne give de interesserede lidt mere indblik i hvorfor det har været nødvendigt med denne ændring.

Der har været flere årsager til at gentænkningen/rebalanceringen af kampsystemet har været nødvendig, så de kommer her på listeform:

Nye enheder: Det gamle system tillod ikke implementeringen af nye enheder. Derfor har Feernes enheder været i "kommer snart"-status i flere måneder, hvilket selvsagt ikke har været optimalt. I det gamle system var det ikke teknisk muligt, og så havde eneste mulighed været evige opgraderinger af de eksisterende enheder og det er ikke spændende i længden.

Fejl der ikke kunne rettes: Det gamle system havde tekniske begrænsninger, som gjorde at visse iboende fejl (bugs) ikke kunne rettes uden at ødelægge den grundlæggende kode. Hvis vi havde beholdt det gamle system havde vi aldrig kunnet rette disse fejl.

Balancering af udvidelser: Her kommer vi nok til et af de største kritikpunkter, men også en af de mest "nødvendige" ændringer. Det nye system har medført en ret tydelig grænse for hvor mange provinser en spiller kan have, alt efter hvor langt spilleren er i forskningstræet. Vi er klar over at det virker som en meget kunstig og pludselig grænse, men virkeligheden i spillet var at mange spillere i øjeblikket har langt flere udvidelser/provinser, end de burde have på dette tidspunkt i spillet - altså i forhold til hvad spillet er designet efter. Dette påvirker flere ting:
1: Det tager en del af strategi-elementet ud af at bygge din by så effektivt op som muligt, da der er rigeligt med plads at sprede sig på.
2: Det ødelægger spilbalancen da spillerne har plads til at bygge så mange fabrikker at de bogstavelig talt har 100.000+ varer på lager. (Det gælder blandt andet min egen konto, og jeg er ikke engang voldsom langt i spillet).

Desuden er det svært for disse spillere at nå de højeste kulturniveauer, da de bygninger som er designet til at give en så høj kulturbonus at de batter i sådanne byer, først kommer i de kommende kapitler.

En del af har også ytret at det er noget InnoGames gør for at sælge flere diamanter til udvidelser - og følgende står for egen regning, og er altså ikke nødvendigvis Innogames officielle holdning: Ja, spillere der køber diamanter har adgang til flere udvidelser, men i forlængelse af forrige pointe, så har de også adgang til bedre kulturbygninger og kan bedre håndtere den "udfordring". Rent designmæssigt er spillet designet til både at kunne spilles af diamant-spillere og ikke-betalende spillere. Innogames lever af at sælge diamanter, og det er derfor ingen hemmelighed at vi gerne vil have at spillerne køber udvidelser - men det er ikke et krav i forhold til den spil-tekniske side af sagen.

En anden pointe er at Elvenars hovedfokus aldrig har været på kamp - Kamp har været en mulighed i spillet på linje med andre, men spillets hovedfokus er udfordringen i at bygge en velfungerende by.

Spejder-balancering: Mange af jer har i anden sammenhæng klaget over meget lange spejder-tider - Dette er også afledt af at spillerne "er for langt fremme" i forhold til hvad der var tiltænkt. Tiden falder for hvert nyt kapitel med den indledende "spejder"-teknologi, som både sænker prisen og tiden for at sende spejderen til nye provinser. Som en tommelfinger-regel kan det siges at tiden for at rejse til en ny provins for aktive kæmpere skal ligge omkring 1 dag, og for mere fredelige spillere noget lavere, når den ønskede balance mellem verdenskortet og teknologi-træet.

Så for at opsummere første del (hvis i ønsker det har jeg nogen yderligere og uddybende pointer i morgen) - Så kan det koges ned til at da spillet i sin tid blev lanceret, har der været en "medfødt" designfejl som gjorde det muligt at komme for langt ud på verdenskortet for hurtigt. Kombineret med et ønske om at indføre et mere varieret (og avanceret) kampsystem med flere enheder, blev denne løsning valgt.
Det virker selvfølgelig meget brat for de spillere der bliver ramt af det nu, men hvis spillet skulle have en længere holdbarhed var det en nødvendighed.

Jeg håber dette meget lange indlæg giver en smule forståelse for hvorfor vi har valgt at gøre som vi har gjort. (og som nævnt, hvis det er ønsket kan jeg godt uddybe med et indlæg mere i morgen).

Gode hilsener,
CM Galadan, Elvenar DK.
 
Top