• Kære gæst,

    Du skal være medlem af forummet, hvis du ønsker at deltage i diskussionerne eller starte dine egne tråde og emner. REGISTRÈR DIG HER!

Er det virkeligt værd at bygge Forhistoriske vidundere?

Skolehaven

Well-Known Member
Jeg har hørt meget om at de Forhistoriske vidundere ikke er pladsen værd, eller i hvert fald de fleste af dem :eek: Men kan det nu også passe? Herunder vil jeg lave et indlæg med hvert vidunder og vurdere det og give min subjektive vurdering af hvor vidunderet hører til på den samlede liste som kommer til at være i denne første post :) Giv endelig din egen personlige mening til kende og lad os have en sund debat om Vidunderne :)


Nr. 1 Gylden Afgrund Faktor 8
Nr. 2 Militærkloster/Helligdommen Faktor 7,9
Nr. 3 Enars ambassade Faktor 6,6
Nr. 4 Udkigstårnets Ruiner Faktor 5,69
Nr. 5 Alteret for de smarte svampe Faktor 4,38
Nr. 6 Bjergrådhus Faktor 4,14
Nr. 7 Dværgvold faktor 3,13
Nr. 8 Velstandens Tårne Faktor 3,10
Nr. 9 Flyveakademi Faktor 3,09
Nr. 10 Krystalfyrtårn/Det Store Klokkespir Faktor 2,785
Nr. 11 Stormens Nåle Faktor 2,65
Nr. 12 Heltenes smedje Faktor 2
Nr. 13 Blomstrene Handelslav faktor 1,6
Nr. 14 Uendelig Udgravning Faktor 1,5
Nr. 15 Hemmelighedernes Skriftrulle Faktor 0,67
Nr. 16 De Vise Mænds Trone faktor 0
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Gylden Afgrund

1. fordel er mønter hver tredje time på i alt 5000. Det svarer til 185 mønter i timen pr felt fra starten. Dette er bedre end selv trin 15 bolig! Hvilket ikke kan slåes før du begynder at opgradere til dværgenes huse 4 kapitler i forskningstræet senere! Den slutter endda af med 101.000 hver tredje time, som svarer til 3740 mønter pr felt pr time. Dette svarer til godt 12 gange så meget som bolig trin 23 :eek: Indrømmet de fleste vil ikke kunne høste hver 3. time, men eftersom du kan have den fra anden tidsalder så kan den allerede fra starten være en økonomisk gevinst for dig. Også selv om du ikke lige kan høste hver 3. time, idet du får imellem 70 og 80 mønter pr time per felt for dine huse når du får adgang til dette vidunder. Det betyder at du høster lige så meget pr investeret felt i din by bare du kan tømme den 2 gange i døgnet. Selv hvis dine huse aldrig stopper med at producere.

2. fordel er befolkning Her giver den 200 indbyggere fra starten, hvilket svarer til 22 indbyggere per felt den fylder. Det svarer til en trin 9 bolig. Så hvis man sætter den for indbyggernes skyld starter det ok ud, da dine boliger når du opfinder den ligger på maks trin 7 og 8. I niveau 20 giver den til gengæld 4000 indbyggere, hvilket svarer til 444 indbyggere per felt. En trin 23 bolig når op på 100 indbyggere per felt, så her kan det betale sig ret godt. Godt 4 gange så mange indbyggere pr. felt. Og så skal man ikke engang have kultur til de mange ekstra indbyggere, som du skal med boligerne :eek:

Konklusionen er at bygningen er værd at bygge, og opgraderes i den samme tempo som din by vil den være en konstant gevinst for din by. Reelt set er det en stor bolig der også giver kassen. Med 12 gange så mange mønter og 4 gange så mange indbyggere henholdsvis er bygningen faktisk ca 8 gange så meget værd som en bolig. Så alt i alt er den faktisk vidunderlig.

Faktor: 8
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Hemmelighedernes Skriftrulle

1. fordel er at den producere videnspoint hver 24. time. Kun et i starten og ikke mere end 4 til slut. Det kan være en lækker tilføjelse til den daglige produktion på 24 i døgnet (1 hver time), men når man skal investere næsten 900 for at få en mere vredet ud af den, så er investeringen først tilbagebetalt efter 2½ år :eek: Den fjerde koster yderligere 3120, hvilket svarer til 8,5 års tilbagebetalingstid for densidste ekstra VP. Sagt med andre ord skal man ikke bygge den for at komme hurtigere frem. Så er det nok bedre at bruge pladsen på lidt ekstra indtjening af mønter eller varer og købe VP for dette. Det vil være en billigere og bedre investering i lang tid. Det første point er godt nok gratis i form af VP investering, men gør det bygningen 16 felter værd? Om man køber eller kæmper sig til lidt ekstra VP, så vil jeg mene at det er en langt bedre investering.

2. fordel at den giver dig lidt forsyninger hver gang du udforsker en provins. Dette starter på 500 forsyninger hver gang du har udforsket en ny provins, og den slutter af med at give 20.000 forsyninger per provins. Selv på slut størrelsen syntes jeg det er latterligt lavt, da mine værksteder på trin 23 kan klare det samme på 10 * 1 times produktioner og de fylder endda kun 4 felter mere (svarer til 12 * 1 times produktion på samme plads) :eek: Godt nok koster den også noget befolkning af have, samt noget kultur, men i sammenligning med at jeg skal have investeret 8318 VP for at nå det mål, så syntes jeg ikke det er besværet værd.

Samlet set kan jeg ikke med god samvittighed sige at den er værd at bygge og spilde sin plads på i sin nuværende form. Ikke hvis målet er at have en effektiv by i hvert fald. Selv hvis man bruger hele VP indtjeningen til at tilbagebetale investeringen (og ikke kun indkomstøgningen man får) tager det ulideligt lang tid før investeringen er tjent hjem og man endelig får overskud. Den pynter helt sikkert i min egen by her på DK, men den gavner mest ved at bryde byens ensformighed.

Faktor udregning: VP (4/24 = 0,17) + Forsyninger (0,5) Det er endda højt sat at forvente at man kan udforske en provins i snit om dagen. Ialt faktor 0,67.
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Uendelig Udgravning

1. fordel er ekstra forsyninger hver 24. time, som begynder på 2000 og slutter på 49000. Det er ikke så skidt endda. Start værdien svarer til 8 gange 1 times produktion for tidens højeste værksteds niveau og bruger ikke indbyggere. Dog kan du også have 3 værksteder på den samme plads, så suverænt er det ikke. Men høster man ikke så tit vil det være meget lækkert. Følger den med i niveauerne op af svarer den i slut niveauet til 22,7 en times produktioner i det højeste niveau værksted og fylder det samme. Det kræver naturligvis også en betragtelig investering men det er også et "gratis" værksted der hverken koster kultur eller befolkning.

2. fordel er ekstra relikvier hver gang man erobrer en provins. Dette med henholdsvis 1, 2, 3 og 4 alt efter niveau. Det svarer til en indtjenings øgning per provins på 12,5%, 25%, 37,5% og 50%. Det er faktisk ret godt, men har du virkelig brug for dette? Pt får du ikke mere bonus efter 500 relikvier af de varer du har bonus i, så med mindre du bruger mange formularer for at få noget ud af dit magiske akademi, så vil der ikke være meget grund til at få flere relikvier. Du tjener mere på at erobre kortet end du bruger på at opgradere vidundere og med gevinsten fra turneringerne kræver det ikke mange turneringer inden du har nået det maksimale niveau, hvorefter de ekstra relikvier er ret værdiløse. Lidt ligesom at vinde flere relikvier fra turneringer når du ikke skal bruge flere.

Alt i alt syntes jeg det er et anstændigt vidunder, som sagtens kan gøre det ud for et alternativt værksted, men med mindre man rent faktisk får brugt sit magisk akademi er den anden fordel faktisk værdiløs i det lange løb. Så et godt værksted men ikke helt vidunderligt efter min mening.

Faktor udregning: Svarer til et værksted uden at skulle bruge kultur og befolkning giver faktor på 1 + relikvie indtjening øget med 0,5. I alt 1,5.
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Stormens Nåle

1. fordel er en bonus til dine lette enheder med afstandsvåben. I sig selv er det unikt, og bonussen er dog kun på angreb, men starter på 5% sluttende på 24%. Det er ikke helt ringe når en opgradering fra trin 1 til trin 3 giver 18% - 23% ekstra i skade alt efter specifik let enhed med afstandsvåben. Så det er en investering der ender ud i at give mere i skades øgning end begge opgraderinger af dine skydende enheder tilsammen uanset hvilken let enhed med afstandsvåben vi snakker om!

2. fordel er øgning af træningshastigheden startende på 20% og sluttende på 65%. Det er lidt svært at udregne hvad pæcis man får ud af dette efter der er ændret i måden det udregnes på. Jeg har en vag fornemmelse af at det nu er 65% hurtigere end det kasernen kan præstere i sit nuværende niveau, hvilket gør det til en ret god øgning. Opdateres når der er sikker viden.

Alt i alt er bygningen efter indførelsen af det nye kampsystem blevet en del værd syntes jeg, men den giver stadig kun bonus til en enhed hvorimod militærklosteret/Helligdommen giver til alle på slagmarken, hvilket sammenligningsmæssigt ligger på ca 3 gange så meget over en bred kam. Me slv set på det på den måde kan bygningen stadig give dig et betydeligt boost. Ikke kun i skaden dine lette afstandsenheder forvolder men også i øget effektivisering af træningen af enheder generelt.

Faktorudregning: 2 for ekstra skade samt 0,65 for træningen. Ialt 2,65
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Militærkloster/Helligdommen

1. fordel er at øge dine enheders liv med 1,6%, hvilket svarer til en stigning på 8 liv for hver 500 livspoint de havde før. Det er især ikke ret meget i starten af spillet hvor man kæmper med små hære og antallet af samlede hp i en gruppe er forholdsvis lavt, så giver det bare ikke ret mange af de hp der kan gøre forskellen som afgør om en ekstra enhed overlever eller ej. Men i slutniveauet er der 16,8% ekstra liv, med en enhedsstørrelse som slutter på 1494 enheder, svarer det til at jeg hp mæssigt stiller ca 251 ekstra enheder på slagmarken. Selvfølgelig virker det kun i defensiven og de slår stadig lige hårdt, men det gør hurtigt at dine grupper overlever den ekstra omgang, som giver det ekstra slag du skal bruge for at vinde hele kampen. I sammenligning giver allersidste opdatering af enhedsstørrelse 93 ekstra enheder til din enhedsstørrelse eller kun lidt over 1/3 del af de HP du vil få ved et fuldt opgraderet vidunder. Godt nok gives der i sidste ende også ekstra angreb ved øgning af enhedsstørrelsen men det er stadig ca ½ gange bedre at have dette.

Set i forhold til HP øgningen på enhederne ligger på ca 20% fra trin 1 til 3, så får du næsten det samme ved at have et fuldt udbygget vidunder her. Til alle dine enheder. Det er en ret god gevinst når det stilles op på denne måde!

2. fordel er kultur som starter på 800 (svarer til 32 pr. felt, svarer til en tidlig kultur bygning) og slutter på 6900 (svarer til 276 pr. felt, hvor de bedste kulturbygninger giver 145 pr felt pt) Selv om den starter lavt med kultur, i forhold til hvornår du kan bygge den, så ender den alligevel med at være bedre end den bedste kulturbygning der kan købes. Eller det vil sige uden at bruge rigtige penge (Den bedste premium kulturbygning giver 505 pr. felt)

Min vurdering er at den til enhver tid er værd at bygge omend dens værdi først rigtig kommer til sin ret i de højere niveauer. Bruger man ikke rigtige penge på kulturbygninger og kan man afse de nødvendig VP, så er den klart den bedste gratis kulturbygning (i hvert fald inden jeg gennemgår de sidste vidundere :p ), så alene af den grund kan du sagtens vælge at bygge den og så se livspoints bonussen som en sidegevinst. Jeg syntes at det samme gør sig gældende den anden vej rundt :) Jeg vil derfor mene at denne bygning rent faktisk er et vidunder ;)

Faktorudregning: 6 for den første fordel og 1,90 for den anden i alt 7,9
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Krystalfyrtårn/Det Store Klokkespir

1. fordel er at du får lidt ekstra varer for hver gang du nabohjælper en spiller i spillet. I niveau et gives der 8 og når den når niveau 20 gives der 66. selv i højeste niveau og med 200 naboer (inklusiv dit broderskab) som du besøger hver dag giver det kun 1320 ekstra varer pr. dag. Til sammenligning producerer jeg 34.359 varer pr. tredje time lige pt. Jeg betragter mig end ikke som handler, for min barak står næsten aldrig stille. De varer du får pr. gang er endda dem du allerede har bonus i, så selv på højeste niveau vil denne bygning kun hjælpe nogle få % på din daglige vareproduktion. Det er med andre ord ikke værd at bygge denne bygning på baggrund af dette. Heller ikke hvis man sammenligner indtjeningen pr. felt den fylder. Mine juvelproduktioner fylder kun 20 felter imod 24 felter og er i niveau 19. Sådan en juvel produktion giver mig hver tredje time lige nu 2098! Selv hvis jeg skal ligge kultur og befolkning oveni, samt input ressourcer til at producere disse varer, så kan den slet ikke matche det jeg producerer på 3 timers vareproduktion på et helt døgn. Og så skal jeg endda besøge 200 naboer og bruge 600 klik på noget jeg kan nøjes med 3 klik for.

2. fordel er at nabohjælpen virker længere på dine kulturbygninger. Det starter på 13% og slutter på 136%. 13 procent oveni 8 timer er ikke meget. Især ikke hvis de fleste af dine naboer (eller dit broderskab) polerer dine kulturbygninger lige inden du ligger dig. De 62,4 minutter du får ekstra skal ligesom ligge et sted hvor du har mulighed for at komme online og udnytte det. Når du kommer op på de 136% svarer det til næsten 11 timers længere polering (19 timer i alt). Det er ret længe og du burde sagtens kunne udnytte dette.

Konklusion: Hvis man går meget op i at have så få kulturbygninger som muligt til at optage plads, men stadig gerne vil have produktionsboosten hele døgnet. Den mere end fordobler trods alt den din tid med gevinsten af polering, hvilket kan gøre at du nemt kan spare den kulturbygning ellers 2 som denne bygning optager plads fra. Varerne man får fra selv at give nabohjælp er dog patetisk efter min mening, men har man tiden og VP'ene til at bygge denne bygning helt op, så vil den helt klart ende med at være pladsen værd. Jeg syntes dog ikke at den svinger sig helt op på at være vidunderlig, men god det er den.

Faktorberegning: 0,065 + 2,72 = 2,785
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Udkigstårnets Ruiner

1. fordel øgning af din kulturboost for bygninger der poleres. Det starter på 10% og slutter på 54%. Det betyder ganske enkelt at du kun behøver 10 besøg der stryger dine kulturbygninger med hårene for at få samme øgning som 11 tidligere gav. Ja til slut skal får du mere end effekten af 3 besøg for kun 2 besøgs pris. Dette kan hurtigt betyde højere produktionsbonus af mønter og forsyninger eller at du behøver at bygge færre kulturbygninger for samme effekt. Den fylder 20 felter så du skal i starten have 200 felter med kultur for at den kan opveje en kultur bygning der så ikke er/bliver poleret, imens de andre skal være det i døgndrift. Kombinerer man dette med store kulturbygninger og Krystalfyrtårnet/Det Store Klokkespir, så kan det blive et ret god samlet kulturgevinst.

2. fordel er kultur. 900 (45pr. felt) af dem i starten og 7800 (390 pr. felt) på højeste niveau. I forhold til Militærklosteret/Helligdommen er det faktisk en del bedre og på slut niveauet lugter det lidt af de bedste premiumkulturbygninger. Godt nok skal den have en vejforbindelse, men det er stadig ret godt.

Konklusion: Jeg syntes faktisk at vi her har et ret godt vidunder. Begge fordele kan man bruge enkeltstående med fordel hvis bare man er langt nok. Ligger man dem sammen bliver det faktisk vidunderligt, fordi de ligesom understøtter hinanden. Man er selvfølgelig nødt til at investere de nødvendige vp i bygningen så den ikke kommer bagefter ens kulturbygnigner, men gør man det, er det en fin "gratis" kulturbygning med en god bonusfunktion.

Faktorberegning: 3 + 2,69 =5,69
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
De Vise Mænds Trone

Eneste fordel er at den giver ekstra rangliste point for hvert niveau man har af vidundere. Det starter på 20 rangliste point pr. niveau og slutter på 94. Har man 10 vidundere på niveau 10 får man således fra 2000 ranglistepoint til 9400. Det første kan man også få ved at vinde 2 turneringer og det sidste ved 10. Selvfølgelig kan du gøre begge dele for at ligge nummer et og bruge de vundne VP på at få denne bygning op. Men kommer den så til at give så mange VP pr felt den fylder at det kan betale sig i jagten på at ligge nummer et? Et arsenal fx giver 177 point pr felt den fylder, kræver lidt indbyggere, men husene giver trods alt stadigvæk 32 point pr felt, imens dine kulturbygninger ikke giver noget. Er bygningen på maks niveau giver den 391 point pr felt i ovennævnte eksempel, hvilket er ret meget mere, især når man skal medregne hvor meget (eller lidt om man vil) den nødvendige befolkning og kultur trækker arsenalet ned. Selv fra starten giver den 83 point pr. felt, igen givet at du har i alt 100 niveauer vidundere. Alt taget i betragtning er dette egentlig mere allerede fra trin et end du vil få ud af at bygge noget andet på pladsen.

Som man nok kan se kræver det at man allerede er langt med sine andre vidundere for at bygningen bliver noget værd, og så skal man samtidig med gå op i point. Du har derfor kun grund til at bygge den hvis du går op i point for den giver intet til din bys effektivitet eller andre facetter af spillet. Bygningen er dermed intet værd med mindre man går op i point.

Faktor udregning 0
 
Senest redigeret:

Eragon

Well-Known Member
Et er at man skal bruge reklivier på at opgraderer sine vidundere, det kan jeg sådan set godt leve med, det er et valg vi hver i sær kan tag.

Jeg synes at det er en god ide, at vi kan bruge nogle af vores VP på dem, nu når vi står med disse her gæsteracer, og venter på at samle det sammen vi skal bruge for at kunne komme videre i vores forskning.

Det der mest af alt generer mig ved disse vidundere, er at de både skal være i klippebagvæggen og på vores sparsomme byggegrund i byen.

Jeg ville ønske at vi kunne få dem væk fra vores byggegrund, og kun have dem i klippebagvæggen og andre steder uden for vores byggegrunde.
IRL så er verdens vidundere heller ikke plaseret inden midt i de store byer. fx "Den kinesiske mur, pyramiderne, Kristus forløseren m.m.
 

DeletedUser235

Guest
Jeg venter stadig med spænding på din vurdering af de sidste vidundre:)
 

Skolehaven

Well-Known Member
Dejligt at høre :) Jeg har desværre ikke så meget tid lige i de her dage, da jeg river køkken ned, men skal nok få gjort det færdigt når jeg har lidrt tid på hånden igen :)
 

Skolehaven

Well-Known Member
Dværgvold
1. fordel er at den producerer enheder af din første type hver 3. time. Dette øger naturligvis din hærs daglige rekrutteringskapacitet, men hvor meget er det værd? På 3 timer kan jeg med Barak niveau 21 producere godt 2000 sværddansere. Når du slutter dværgenes kapitel er du forventeligt på niveau 15 til 17 i barak så mit niveau er lidt over hvad du kan forvente at være på når du bygger din dværgvold ;) Til sammenligning giver dværgvolden 200 hver 3. time det svarer til en øgning på 10%. Selv taget i betragtning af at bygningen næppe er til at holde i gang 24/7 ligesom din barak, så er det nok stadig en øgning på 8% til din daglige produktion af enheder. Det er faktisk ret ok, syntes jeg. Når den kommer helt op giver den enddog hele 800 enheder hver 3. time eller en øgning på 40% i forhold til mit nuværende niveau. Selv med alt taget i betragtning (manglende fuld produktion, de ekstra niveauer jeg ikke har etc), så vil jeg mene at det giver en produktionsøgning på omkring 30%. Den fylder dog ligeså meget som din barak, så det er meget plads for de 30% ekstra og det trækker naturligvis en del ned. For er det virkelig værd at investere så meget plads? Kontra at handle sig til samme!

2. fordel er større træningsstørrelse. Det starter på 100, hvilket er knap 4 pr. felt. Dine arsenaler giver til sammenligning på niveau 23 = 6,4 i ekstra træningsstørrelse pr. felt det fylder. I den henseende er det ok for dine arsenaler vil ikke være i niveau 23 når du bygger den. På niveau 20 kommer den dog op på 14,3 pr. felt, hvilket er mere end en fordobling af arsenalerne. Så kan du få bygningen helt derop er den mere meget mere værd end dine arsenaler og alene på den baggrund den værd at have i din by. Således bliver enhedsproduktionen en bonus :)

Konklusionen er fra min side at bygningen er god at have når man har/får tiden til at investere godt i den. Dobbelt så meget for træningsstørrelsen er godt og når bonussen så er ca 30% ekstra enhedsproduktion uden prisen for enhederne og befolkningen det ellers koster, for ikke at nævne kulturen, så er der tale om et ret godt vidunder!

faktor udregning 1,4 * (14,3/6,4) = 3,13
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Bjergrådhus

1. fordel er at den forøger produktionsøgningen i dine øgede vareproduktioner. Det giver hurtigt varierende betydninger for den enkelte men efter turneringernes ankomst er der især mange af de store spillere der har ramt loftet på 700% ekstra produktion. Bjergrådhuset giver således mulighed for at producere flere ressourcer fra de samme bygninger. Men kan det så betale sig? bygningen fylder 24 felter og giver fra 10% til 101% ekstra øgning. Med en samlet produktion på 800% (grundproduktion 100% + øgning via relikvier 700%) er det kun en øgning på ca 12,5% og du skal således have en vareproduktionsindustri på 192 felter for at det går lige op med at bygge de tilsvarende ekstra vareproduktionsbygninger. Det er naturligvis en sandhed med modifikationer, når der skal indregnes huse, kultur og mønter og forsyninger til produktionen. Bjergrådhuset koster trods alt ikke hverken kultur eller indbyggere og deres "ekstra" produktion skal der ikke postet hverken mønter eller forsyninger i. Et løst sjus kommer derved frem til at du nærmere ligger på under det halve for at det kan betale sig. ca en 80 - 100 felter. Jeg bruger samlet 284 felter på varebygninger og for mig vil det alene på den baggrund kunne betale sig at have den i højeste niveau!

2. fordel er en øget befolkning, som starter på 410 eller 17,1 pr. felt, hvilket er ret langt fra det maks på 100 pr. felt man kan have i skovelvernes huse. Til gengæld slutter den af på 146 pr. felt, eller 3500 ekstra indbyggere på niveau 20 :eek: Så den kan hurtigt bliver en gevinst for din by.

Konklusionen er at bygningen er ret fantastisk for din by da den giver dig mere pr felt ved begge fordele end du kan få fra almindelige bygninger og når den samtidigt ikke koster på kultur fronten er den faktisk ret tæt på at være et ægte vidunder i min bog. Den koster selvfølgelig noget arbejde i og med at den koster 4 sæt runer plus 10395 vp for at nå sit fulde potentiale!

Faktor udregning: 2,84 * 1,46 = 4,14
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Velstandens Tårne

1. fordel er at den øger længden af dine forsyningernes styrke. Den starter med at øge tiden med 1 time og slutter på 4 timer og 41 min. Hvis man slet ikke bruger forsyningernes styrke eller kun meget sjældent kan det diskuteres om det overhovedet er en fordel for den enkelte. Derudover kræver det en ret stor indkomst af relikvier, hvis man virkelig skal kunne benytte denne fordel, så denne del vægter ikke ret højt i mit regnskab, da det hurtigt bliver sådan at man ikke rigtig har mulighed for at have nok relikvier til virkelig at kunne udnytte denne fordel.
Når det er sagt så er det heller ikke den vilde øgning som sådan, da en øgning med 1 time af den originale på 10 timer kun er 10%, som så ender på 4 timer og 41 min, hvilket er omkring 47%. Skal det virkelig udnyttes kræver det altså at man bruger en ret god del af ens dag med at sidde foran pcen og udnytte denne fordel. Er man ikke på ret meget af dagen kan man jo ligeså godt undlade bonussen og blot starte den en time eller 2 senere så det passer med at udnytte hele bonussen. For at være ærlig, så er det en gudsjammerlig fordel, da det kun er de færreste der er på til at høste deres bygninger 10-14 timer i løbet af en dag. De fleste har arbejde, familie, venner, bolig osv at passe og kan derfor sjældent bare sætte en hel dag af til at gå frem og tilbage til pcen.

2. fordel er at den producerer ekstra forsyninger i din by hver 3. time startende med 5000 og sluttende på 18300. Umiddelbart er det ret svært at vurdere om det er godt eller skidt da den enkelte spiller har ret forskellige mønstre mht at bruge sine værksteder og da man selv skal vælge hvor længe ens produktioner kører, så kan det være ret så forskelligt hvor meget man får ud af sine værksteder på dagligt basis, men hvis vi går ud fra 3 timers produktioner bliver regnestykket således, da de begge bliver påvirket at kulturbonus: Værsted niveau 23 giver 4170 forsyninger på 3 timer eller ca 208 pr felt på 3 timer. Til sammenligning giver Velstandens tårne som sagt 5000 eller 250 pr felt fra starten! Eftersom niveau 23 er det højeste du kan opnå pt med skovelvernes tidsalder, så er det en ret god start! de sluttende 18300 svarer til 915 pr felt, hvilket er ca 4,5 gange så meget pr felt som et værksted. Og det endda uden at ligge beslag på din kultur eller befolkning! skulle man sammenligne det med 5 min produktion og dens teoretiske maks på 36 gange høst på 3 timer, giver et niveau 23 værksted 335 hvert 5. minut eller 12060 forsyninger på 3 timer eller 603 pr felt. Så selv her er denne bygning over det i sit slutprodukt. Det er faktisk meget godt! Skal man dog se realistisk på det så vil der dog formentlig være mere spildtid på din velstandens tårne da dens produktionslængde er så fastlåst kontra dit værksted, men dine værksteder skal alligevel stå tidligt op, for at følge med, da det ikke er urealistisk at kunne høste den ca 5 gange i døgnet, svarende til 4575 forsyninger i døgnet pr. felt i niveau 20. Det svarer til at køre 5 min produktioner uden pause i 22,76 timer, for at kunne matche det i døgnproduktion :eek:

Min konklusion er at bygningen alene på den sidste fordel kan være en stor gevinst for din by. Måske endda allerede fra de tidlige niveauer, hvilket virker til at høre til sjældenhederne mht vidunderne. Men den første fordel er stort set ubrugelig med mindre man rent faktisk bruger det magiske akademi og producerer trylleformularen forsyningernes styrke og bruger den med jævne mellemrum. Det betyder dog ikke ret meget, da det virker til at være en sød lille bonus til et ret magisk værksted, hvor der ikke engang er folk der arbejder ;)

faktor udregning: 1,10 * 2,82 =3,10
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Blomstrene handelslav

1. fordel er at den reducerer handelsafgiften for ikke opdagede spillere. Ved første trin er den ændret fra 50% afgift til 40% og i højeste niveau er det endda sænket til 17%. At skære mere end 66% af afgiften væk er ret meget, men for mig stort set betydningsløst, da jeg ikke vil betale overpriser og jeg heller ikke har behov for det. Samtidig med at man når man endelig kan bygge vidunderet er ret langt i spillet og derved har mange naboer (+man forhåbentlig er medlem af et godt broderskab), så er det yderst tvivlsomt om man behøver handle med uopdagede spillere for at få de varer man har behov for. Derfor er denne fordel i mine øjne intet værd!

2. fordel er at forbedre grossistens tilbud. Tilbuddet øges imellem 25% og 94% alt efter niveau. Men selv med det er det stadig billigere at producere varerne selv. Omend at man kan have så stort overskud i mønter eller forsyninger at handel med grossisten er en af måderne at udnytte ens ressourcer frem for at lade dem gå til spilde. Specielt hvis man er langt i spillet eller gør meget ud af at besøge alle sine naboer hver dag, så kan det øge udbyttet fra ens daglige indtjening betragteligt med denne øgning. Problemet ligger mere i hvor meget man får ud af denne ekstra bonus. I slutningen af spillet (som det er nu med skovelverne) betyder det ikke det store om du får 2000 magiske varer (magisk støv, juveler eller eliksir) eller 3880 for et fyldt lager af forsyninger når deltagelse i turneringen nemt gør at det er prisen (de 3880) bare på at springe en kamp over i et turneringsområde af i alt 8. Når man alligevel ikke har andet at bruge sine varer til betyder det ikke ret meget om man får 1000 varer eller 1940 varer.

3. fordel er at den øger produktionsforstærkningen fra gæsteracernes portaler. Det starter på 5% og slutter på 28%. Det lyder ikke af meget, men når portalen ikke selv kan sørge for mere end 60% bliver det alligevel til en ret fed forbedring, især fordi den også hjælper ret godt til med at du hurtigt får råd til at få dine gæsteraceres portal og varebygninger op i niveau så de virkelig får produceret noget! Men som det er nu er det alt for sent man kan få den, da der kun er orkerne og goblinerne samt skovelverne (2 tidsaldre) efter du opfinder den og du skal jo også lige samle det første runesæt inden det kan komme op derefter. Det bliver til ret lang stilstand for virkelig at kunne udnytte den til de to gæsteracer der kommer efter . Dog er der flere gæsteracer i udsigt, men hvor mange? Nok til du virkelig får glæde af denne fordel? Formentlig ja rygtet siger pt 5 mere.

Konklusionen fra min side er at det her er pt et ret ligegyldigt vidunder, når det kommer til stykket. Men det vil stige i værdi i hvert fald i min bog jo flere gæsteracer der kommer til, men jeg tvivler på at det kommer til at gøre at jeg vil betragte det som en vidunderlig bygning. Får man den op så den bare giver 20% ekstra bonus i opbygningen af sin næste gæsteraces lille bosættelse i ens by vil det være et fantastisk boost, men jeg tvivler på at bygningen virkelig er alt det værd. Den kommer i hvert fald til at kæmpe hårdt hos mig for at bevise den er al pladsen og VP'erne værd.

faktor ender i mit hoved omkring 1,6
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Heltenes smedje

1. fordel er at den giver orker hver 24. time. Den ligger ud med 300 og slutter på 1060. Da bygningen fylder det samme som et arsenal er det ret nemt at sammenligne. Et arsenal i trin 23 (det nuvrende højeste) giver 520 om dagen. Dette kan dog øges ved at lave halvdøgnsproduktioner til 760. Uanset er det i sammeligning mindre end Heltenes smedje. Men begge bygninger har også en anden fordel og selv om jeg personligt har produceret langt flere orker end jeg skal bruge med mine 4 arsenaler, så lad os kigge på den anden fordel.

2. fordel er at den øger angrebet hos dine tunge nærkampsenheder. Det fungerer, som hos Stormens nåle og har næsten ens stats. Helt nøjagtig starter Heltenes smedje på 5% og slutter på 23% (imod 5% og 24%). Eftersom jeg bruger begge enheder nogenlunde lige meget så er bygningerne på dette punkt lige meget værd og skal derfor samlet set vurderes i forhold til hinanden i forhold til værdien af den første fordel.

Min vurdering er at medmindre man helst er foruden dine arsenaler (selv om man ikke helt kan det på vejen til at oplåse dette vidunder), så er første fordel for lidt værd hvis overhovedet noget til at man bør bygge den af denne grund. Den anden fordel er for mig derfor det udslagsgivende. Men selv om jeg bruger mine tunge enheder er dette bare ikke noget der gør at bygningen er vildt meget værd. Der er bare andre vidundere derude der betyder mere, også selv om jeg gerne ser mine enheder slår bare lidt hårdere, så er en halv gang mere bonus til angreb ikke vildt godt i forhold til at militærklosteret/helligdommen giver sin bonus i hp til alle enheder på slagmarken. Det er ret vildt at (hvis det kommer) at man skal bygge 5 bygninger og opgradere dem næsten lige så meget for at få samme fordel offensivt som defensivt.

faktor 2 jeg kan ganske enkelt ikke give noget for den første "fordel"
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Alter for de smarte svampe

1. fordel er at den producerer enheder af din anden type hver 3. time. Dette øger naturligvis din hærs daglige rekrutteringskapacitet, men hvor meget er det værd? På 3 timer kan jeg med Barak niveau 21 producere godt 2000 bueskytter. Når du slutter orker og goblinernes kapitel er du forventeligt på niveau 21 i barak så det passer med hvor du kna bygge dit alter for de smarte svampe. ;) Til sammenligning giver alteret 300 hver 3. time det svarer til en øgning på 15%. Selv taget i betragtning af at bygningen næppe er til at holde i gang 24/7 ligesom din barak, så er det nok stadig en øgning på 12% til din daglige produktion af enheder. Det er faktisk ret ok, syntes jeg. Når den kommer helt op giver den enddog hele 830 enheder hver 3. time eller en øgning på 41% i forhold til mit nuværende niveau. Selv med alt taget i betragtning (manglende fuld produktion, de ekstra niveauer jeg ikke har etc), så vil jeg mene at det giver en produktionsøgning på omkring 30%. Den fylder dog 2/7 dele mindre end din barak, så det er lidt plads for en korrigeret ekstra indtægt på ca 38% ekstra og det trækker naturligvis lidt ned. For er det virkelig værd at investere så meget plads? Kontra at handle sig til samme!

2. fordel er at den får dine arsenaler til at give højere træningsstørrelse i forhold til deres niveau. Med et niveau der starter på 1,5 pr. niveau vil du forventeligt starte på 34,5 ekstra i træningsstørrelse pr. arsenal i din by (Jeg går ud fra at hvis du får bygget dette vidunder er dine arsenaler i maks for orker og gobliner kapitlet, altså niveau 23). Sammenligner man med pladsen som dværgvolden giver, så svarer gevinsten pr. investeret felt i din by til det samme (Dværgvolden fylder 40% mere. 40% oveni 34,5 giver 48,3!). Personligt har jeg 4 så jeg har i forhold til pladsen jeg investere 4 gange så meget ud af at opføre dette vidunder. Skal jeg se bort fra dette, men udelukkende kigge på hvad jeg får efter opførelsen snakker vi 138 vs 100 eller 193,2 korrigeret for størrelsesforskellen. Det er næsten det dobbelte i favøret af dette vidunder, så for en kriger er det virkelig en meget bedre investering.
På niveau 20 giver den 4 pr niveau eller 92 pr. arsenal under de samme forudsætninger eller 368 for mine 4 arsenaler. Holder jeg dette op imod Dværgvoldens 400 på niveau 20, så er den stadig her mere værd end Dværgvolden, hvis vi korrigerer for størrelsen (giver 515). Dog er de næsten på niveau med hinanden, så den stigende effektivitet er langt mindre her i Alteret. Men eftersom Dværgvolden er større så vil dens værdi kun være større hvis du har 2 arsenaler eller derunder i forhold til pladsen i starten, men er du på 4 og fuldt udbyggede vidundere så vinder alteret.

Konklusion: Dette vidunder er langt mere vidunderligt end Dværgvolden. Den giver det samme i første fordel (dog på forskellige enheder) men fylder mindre. Har man 4 arsenaler som jeg giver den under opbygningen langt mere end dværgvolden og selv når den er helt opbygget giver den det samme bare på mindre plads. Og så koster den endda færre VP at få op i niveau! Alt i alt, så er den værd at vente på i forhold til Dværgvolden. Især hvis man ikke ønsker alle vidundere i sin by.

Faktor udregning 3,13 * 1,4 = 4,38
 
Senest redigeret:

Skolehaven

Well-Known Member
Dette konkludere min vurdering af alle de vidundere der pt er i spillet med deres nuværende værdier. Jeg håber at andre vil give deres mening til kende om end det måske er en mindre omfattende omgang ^^ Det kunne i hvert fald som minimum være fedt hvis man delte sin vidunder rangliste som vist i det første indlæg ;)

Hvis der er andre ting det kunne være sjovt jeg kiggede på en stille regnvejrsdag, så sig til og måske kigger jeg nærmere på det :)
 

Eragon

Well-Known Member
Jeg har lidt svært ved at forstå hvorfor man har valgt, at vi både skal bygge vores vidundere i byen og så få de flotte vidundere i klippesiden..?

Hvis vi virkelig skulle få glæde af dem, så synes jeg at de skulle fjernes fra byen, og så kun have dem i klippesiden.
 
Top